Een
sluiting van het motorcrossterrein van Lommel op 1 januari 2024 was en is
totaal niet aan de orde. “Dat gaan we niet doen”, reageert Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir naar aanleiding van de bezorgde berichten binnen de motorsport. De uitbater liet afgelopen week weten dat hij aan één voorwaarde uit de vergunning niet kan voldoen, ondanks het feit dat hij ze wél aanvaardde eerder dit jaar, zegt de minister.
Omdat een lopende
bijstellingsprocedure bij de deputatie van de provincie Limburg nog enkele maanden duurt, vroeg de uitbater of minister Demir geen regeling kon treffen om de periode te overbruggen tot de deputatie de vergunning heeft bijgesteld. “Na een overleg met de uitbater hebben we een oplossing uitgewerkt waarmee de motorcross verder kan tot de deputatie haar bijstellingsprocedure heeft afgerond”, klinkt het bij de minister.
Demir wijst er op dat de voorwaarden uit de omgevingsvergunning van april dit jaar grondig doorgesproken werden met de uitbater, die ze aanvaardde en daarom geen beroep aantekende. De normen werden gebaseerd op de Nederlandse KNMV-normen, die jaarlijks aangescherpt zouden worden.
Afgelopen week startte de uitbater echter een bijstellingsprocedure omdat de aangescherpte norm voor 2024 niet haalbaar zou zijn en omdat Nederland er ook van terugkomt. Omdat de bestendige deputatie meldde dat ze enkele maanden tijd nodig heeft voor die bijstellingsprocedure, ging Demir op zoek naar een oplossing. Ze kon immers niet in de plaats treden van het provinciebestuur.
De minister nodigde de uitbater uit om het gesprek aan te gaan met het oog op afspraken over het verder exploiteren van het terrein. Dat resulteert in
een erratum aan de afgeleverde omgevingsvergunning waarmee de periode overbrugd kan worden tot het provinciebestuur de bijstellingsprocedure overbrugd heeft. Het erratum stelt de maximale geluidsdrempel vast op de vergelijkbare KNMV-drempels in Nederland, die in 2023 en 2024 ondanks eerdere aankondigingen dezelfde zullen blijven, met name 113dB(A) voor de wedstrijd en 114dB(A) na de wedstrijd. Dit erratum is voor de uitbater afdoende om in exploitatie te blijven na 1 januari.
Om op lange termijn in regel te blijven,
zal de uitbater evenwel de lopende bijstellingsprocedure verder moeten zetten.
De uitbater zou immers ook graag een ander meetpuntensysteem in voegen krijgen, zegt de minister. Dat oordeel is aan het provinciebestuur. Verwacht wordt dat de deputatie tegen maart een definitieve beslissing neemt. Demir drong aan op de nodige spoed.
Ze betreurt de paniekreacties rond het dossier de voorbije week. “Ik heb de voorbije jaren voor zowat alle lawaaisportterreinen een vergunningstechnisch correcte oplossing uitgewerkt en ben niet van plan de sport te laten vallen. Van Duivelsberg in Opgrimbie, over Glosso in Arendonk, tot de motorcross in Lille: allemaal heb ik ze een verantwoorde en voorwaardelijke omgevingsvergunning afgeleverd na goede dialoog. Laten we die dialoog in de toekomst vooral verder zetten. Ruimte maken voor deze sport binnen de grenzen van de omgeving is een uitdaging, maar het is onze verantwoordelijkheid deze uitdaging tot een goed einde te brengen”, zegt de minister.
Jaak Vanvelthoven van vzw SML reageert tevreden op het initiatief van de minister: “Het is positief dat minister Demir onze angst voor sluiting meteen ter harte heeft genomen, en wel degelijk inzit met de praktische kant van een vergunning. De tussenperiode die voorgesteld wordt kan toelaten een oplossing te vinden die wél realistisch en werkbaar is”
Ook organisator Van de Belgische Grand Prix – MXGP of Flanders -
Johan Boonen - reageert opgelucht: “Onze wedstrijd was dan niet meteen in gevaar, maar een GP organiseren op een circuit waar niet meer getraind wordt is verre van ideaal. Minder circulatie in de regio zou de opbouw naar ons evenement toe zeker negatief beïnvloed hebben. Blij dat we vooruit kunnen werken!”
De voorwaarde om
in het nabije woongebied een maximaal geluidsverschil van 50dB(A) te realiseren, blijft behouden en is ook volgens de uitbater geen probleem. Nog nooit werd dergelijk verschil in geluidsniveau door de motorcrossactiviteiten tot stand gebracht.
(Archieffoto Stefan Ackx)