De gemeenteraad heeft gisteravond het dossier voor de aanleg van gescheiden riolering, nieuwe wegenis en fietspaden in de
Kruisstraat goedgekeurd. Nu kan opdrachtgever Fluvius op zoek naar een aannemer om de werken uit te voeren.
De vernieuwing van de Kruisstraat is een project van lange adem. “Door de herinrichting van de schoolomgeving in Opglabbeek is de verkeersdrukte er sterk toegenomen”, vertelt schepen van openbare werken Marco Goossens. “Een herinrichting naar een verkeersveiligere Kruisstraat drong zich dus op. Al in 2016 heeft gemeente Opglabbeek het studiebureau Geotec aangesteld om een ontwerp te maken. In mei 2019 werden de inwoners van de Kruisstraat geïnformeerd over de plannen tijdens een infovergadering.”
De werken hebben immers heel wat impact voor de bewoners. “In de Kruisstraat ligt nog geen gescheiden riolering, dus die leggen we nu ook aan. Daarvoor moet de straat volledig opgebroken worden”, aldus Goossens.
Er komt meer ruimte voor zwakke weggebruikers. “In Oudsbergen trekken we volop de kaart van Koning Fiets. Er komen heel wat fietspaden bij, waaronder ook in de Kruisstraat. Er komen verhoogde fietspaden van 2 meter breed aan weerszijden van de weg.”, zegt Goossens. De ruimte daarvoor was in de smalle Kruisstraat niet beschikbaar. “We hadden meer openbare ruimte nodig om de fietspaden aan te leggen, dus we hebben onderhandelingen gestart met de buurtbewoners om de gronden aan te kopen. De kostprijs hiervoor bedraagt 265.000 euro.” De onderhandelingsprocedures om de gronden aan te kopen worden geleid door het studiebureau Geotec en worden in de loop van dit jaar afgerond.
Fluvius zal nog voor het bouwverlof een aannemer aanstellen. In de zomer worden de bewoners opnieuw uitgenodigd voor een infovergadering waarin de concrete planning en minderhindermaatregelen worden toegelicht. Daarna beginnen de voorbereidende werken en de werken aan de nutsleidingen. In het najaar gaan de rioleringswerken van start.
“Het prijskaartje van deze werken bedraagt zo’n 1,7 miljoen euro, waarvan ongeveer 505.000 euro voor het gemeentebestuur. De andere kosten worden gedragen door Fluvius en het Rioleringsfonds. We krijgen ook een subsidie van het Fietsfonds voor de aanleg van de fietspaden”, zegt Goossens. “De Kruisstraat werd namelijk door de provincie opgenomen in het Bovenlokale Functionele Fietsroutenetwerk. In dat netwerk worden de belangrijkste gemeentelijke kernen met elkaar verbonden om functionele verplaatsingen te maken. Dat zijn bijvoorbeeld verplaatsingen voor het werk, om naar school te gaan of om te winkelen.”