Overpelt
Tijdens de krokusvakantie beginnen de voorbereidende werken voor de volledige
heraanleg van de Breugelweg. Het is de enige overblijvende betonbaan uit de jaren ’50 van de vorige eeuw in Overpelt. Nu heeft de Breugelweg zijn beste tijd gehad. Een complete heraanleg bleek noodzakelijk. "Daarom willen we de Breugelweg, net zoals we al met zovele andere straten gedaan hebben, van kop tot teen aanpakken en op het niveau brengen van een hedendaagse weginfrastructuur, die klaar is voor de komende decennia," zegt schepen van openbare werken Dirk Vanseggelen.
In eerste instantie moeten de
bomen tussen de rijweg en het fietspad gerooid worden. Deze zijn, net zoals de Breugelweg zelf, in de meeste gevallen helemaal versleten. Zware takken en zelfs hele boomstammen (dikwijls rot of hol) hellen over de weg. De wortels beschadigen het wegdek en vooral op het fietspad vormen de opkomende wortels voor een allesbehalve prettige rijervaring. En tot slot hebben de boomwortels zich verstrengeld tussen de bestaande ondergrondse leidingen en buizen die allemaal verwijderd en vervangen moeten worden. Het rooien van de bomen gebeurt bewust
tijdens de krokusvakantie. De Breugelweg is een drukke ader voor school(fiets)verkeer. De bomen omleggen wanneer er geen schoolverkeer is, is dus veiliger.
Aansluitend worden alle
nutsleidingen vernieuwd. We spreken dan over waterleiding, elektriciteit, gas en datakabel (internet/TV/telefonie). Vanaf 6 maart komt eerst het onbebouwde gedeelte tussen Kapelstraat en Wedelse Molen aan de beurt. Vanaf half april volgt het bebouwde gedeelte tussen de Ringlaan en het toeristisch fietspad.
Nadien zullen de eigenlijke werken aan de riolering en de wegenis kunnen beginnen. Maar dat zal
nooit vóór het bouwverlof zijn.
Deze werken zullen over een langere periode hinder met zich meebrengen. De gemeente zal daarom iedereen via de gemeentelijke website permanent op de hoogte houden van de stand van zaken. Vragen en bemerkingen kunnen binnenkomen via het speciale mailadres Breugelweg
overpelt.be. De zelfstandigen langs de Breugelweg die dit wensen, krijgen ondersteuning van de minder-hinderadviseur van Unizo.
Dirk Vanseggelen: “Dit is niet alleen maar een rioleringsdossier – zo was het opgestart. Er komt een nieuwe rijweg. De halteplaatsen van De Lijn worden geoptimaliseerd. Een aantal knelpunten wordt beveiligd en er komen snelheidsremmende maatregelen. Tot slot komen er veilige en comfortabele fietspaden. De versleten betonbaan zal veranderd worden in een moderne weginfrastructuur.”
Meer info over de werken.