Deze voormiddag werd in aanwezigheid van
Angelo en Noë Bruno de nieuwste
Bruno Foodcorner én Service Station op het einde van de Astridlaan officieel geopend. In 1988 opende het eerste Bruno Service Station in Genk. Angelo Bruno richtte het bedrijf op samen met zijn broer Giuliano, deze laatste stapte in 2021 uit het bedrijf, waarna Angelo het management samen met zijn zonen overnam.
Noë Bruno, bestuurder van de groep, kroop op
13 juni 2024 nog zelf in de bulldozer om de oude vestiging tegen de vlakte te halen.
Meer foto'sHet heeft even geduurd, zo zei
Noë Bruno bij de opening vanochtend, maar eindelijk hebben we ons volledig vernieuwd station. Hij spreekt wellicht in 'Bruno-termen', want nauwelijks 9 maanden geleden werd met de afbraak van het oude pand begonnen. Het werd een 600 vierkante meter shop met alle faciliteiten voor vrachtwagens en auto's. Hier worden de drie traditionele brandstoffen (benzine, diesel, LPG) aangeboden, maar ook HVO100, de nieuwe groene brandstof, geproduceerd uit plantaardige oliën maar ook uit afval, restoliën en vetten, zoals frituurvet. Nu meer en meer ingezien wordt dat de transitie naar volledig elektrisch nog niet voor (over)morgen is, zal die HVO aan belang winnen, niet in het minst omdat zo de uitstoot in CO2 met maar liefst 90 % gereduceerd kan worden.
Niet dat Group Bruno niet inzet op elektriciteit en hernieuwbare energie, integendeel. De vestiging heeft overal zuinige ledverlichting en er komen zonnepanelen op de daken van de foodcorner, carwash en luifel. Ook de koelruimtes zijn energiezuinig. En op de parking staan er twee snelladers van 200 kW en twee traagladers met telkens laadpunten voor elektrische wagens (en fietsen). Maar alle wachtleidingen liggen er voor meer laadpalen, ook voor E-trucks.
De nieuwe self-carwash werkt met gerecyled regenwater, opgeslagen in waterputten met een totale capaciteit van 50.000 liter, voldoende om de vier carwashes autonoom te laten functioneren.
De Foodcorner zelf heeft 55 zitplaatsen, en natuurlijk - aldus Noë - een roterende Italiaanse pizza-oven.
Group Bruno heeft in de site in Pelt zo'n 4,5 miljoen euro geïnvesteerd, in totaal zullen er zo'n 30 medewerkers actief zijn, 24u op 24u, 7 dagen op 7.
Burgemeester Dennis Fransen herinnerde de aanwezigen er aan dat ze toch wel op een speciale locatie staan, want het station van Sevens is altijd een begrip geweest in Pelt. Als hij nu naar de 'upgrade' kijkt, is hij toch onder de indruk. Zeker met de aanwezigheid van het industrieterrein is de nieuwe vestiging een meerwaarde. Ook voor de tewerkstelling is de komst van Bruno een goede zaak, aldus de burgemeester.
Angelo Bruno pikt daar onmiddellijk op in, hij stelt dat het een bewuste keuze is van de groep om zoveel mogelijk medewerkers uit de onmiddellijke buurt te werk te stellen. De zaak is dag en nacht open, daar heb je gekwalificeerd personeel voor nodig. Vele Peltenaren hebben zich kandidaat gesteld en zijn al een aantal maanden in dienst om in het opleidingscentrum in Bilzen de stiel onder de knie te krijgen. Het station, zo gaat Angelo verder, heeft ook een sociale dimensie. Mensen komen hier binnen en buiten, slaan een babbeltje, vandaar dat bewust de nadruk wordt gelegd op betrokkenheid.
'De jonge generatie', waarbij Angelo naar Noë kijkt, 'wil op termijn naar 50 vestigingen gaan, dus we blijven mensen zoeken. Want een Foodcorner en Service station dat dag en nacht open is, moet constant drie tot vier medewerkers aanwezig hebben, op drukke momenten zelfs meer.'
Maar de groep heeft nog verdere plannen voor de site. Waar nu nog het aspergeveld ligt, aan de overkant van de straat, zou een parking voor vrachtwagens moeten komen. Maar die moeten daar ook kunnen tanken, met de conventionele brandstoffen maar ook via laadpalen. Dit om de parking van de foodcorner te ontlasten. Er zou in eerste instantie gedacht worden aan ruimte voor zo'n 70 vrachtwagens.
Maar dat is nog niet voor morgen, zo beaamt ook burgemeester Fransen. Er dient nog het een en 't ander te gebeuren op het gebied van ruimtelijke ordening.
En mocht dat project omwille van problemen met vergunningen op de heel lange duur worden geschoven, dan heeft Angelo Bruno daar ook een oplossing voor: 'Dan beginnen we daar met een wijngaard, Vino Bruno'. Dat was wellicht al grappend bedoeld, maar met de Bruno's weet je nooit!
(MF)