Neerpelt
De afgelopen weken waren de klokken al af en toe te horen, want alles moest uiterst secuur worden afgesteld. Maar sinds vanmiddag is
de beiaard in de toren van de Sint-Niklaaskerk officieel ingespeeld. Beiaardier
Jan Verheyen speelde als eerste liedje
"Van de stiëne brug, tot oan de rooeie Pier, doa ligt Nèrpelt, schoener deurp is nerges miër…", van Flor Claesen zaliger, een liedje waarop het grootste aantal Neerpeltenaren had gestemd.
Aan het inspelen ging in de bomvolle kerk een academische zitting vooraf. De trotse voorzitter van het beiaardcomité, Guy -
what's in a name - Klok, zei dat het een historische dag is voor Neerpelt, zeker in het jaar waarin de Unesco de beiaardcultuur erkende als immaterieel cultureel erfgoed. De Nederlander Arie Abbenes, die adviseur was bij de samenstelling van de beiaard, schetste de uitbouw van het zware instrument. De beiaard staat boven de vier luidklokken die al in de toren hingen. En het beiaardklavier is dan weer geïnstalleerd in een ruime cabine boven de beiaard en in de voet van de torenspits. Van de vier luidklokken kunnen er maar twee gebruikt worden. De samenstelling van de beiaard was in zekere zin beperkt door de grootte van de galmgaten; de grootste klok kon daar net in.
Burgemeester Raf Drieskens sprak een groot aantal dankwoorden uit aan iedereen die zich het afgelopen anderhalf jaar voor de beiaard inzette. Hij zei te hopen dat er een kruisbestuiving zal ontstaan tussen de beiaard en zijn wijde omgeving. Cultuuruitingen zoals een beiaard moeten een plaats blijven hebben, zeker in Neerpelt. En daarna konden Jan Verheyen en zijn collega's aan een mooi beiaardconcert beginnen.
Buiten op het Kerkplein ontmoetten we een van die collega's: beiaardier Eric Vandevoort van Peer. Hij geeft ook les aan de Beiaardschool in Mechelen. Samen luisterden we naar de klanken die uit de toren kwamen. "Prachtige, warme klank", zei hij. "Ik heb ook het uurmotiefje gehoord. Mooi!"
(Foto's Marc Faes). Meer foto's