De twisten rond de omleidingsweg van Pelt laaien weer op. Gisteren zagen we op TV Limburg burgemeester Dennis Fransen scherp reageren op de houding van de Vlaamse regering. Er zouden 6 mogelijkheden zijn om die omleidingsweg te leggen, maar het voorkeurstracé loopt door natuurgebied De Holen. Dat gebied werd in 2018 ingekleurd als cultuurhistorisch landschap, hetgeen een omleiding doorheen dat gebied onmogelijk maakt.
Burgemeester Fransen stelt dat het
hoog tijd wordt dat N-VA stopt met de Noord-Limburger te gijzelen, het dossier sleept al maar liefst 30 jaar aan, en het centrum van Neerpelt slibt dagelijks dicht bij gebreke aan een omleiding. Een beslissing is niet alleen nodig omwille van de
verkeersveiligheid, aldus burgemeester Fransen, maar ook omwille van de
luchtkwaliteit. De Heerstraat zou nu één van de meest vervuilde stukken van Limburg zijn.
Fransen beklemtoont dat de gemeente niet tegen 'natuur of erfgoed' is, maar ijvert ervoor dat mobiliteit en verkeersveiligheid verzoend worden met die natuur- en erfgoeddoelstellingen.
N-VA legt dan weer de schuld bij CD&V Pelt, dat zich zou vast houden aan 'een onhaalbaar en onrealistisch scenario' dat de natuur onaanvaardbare schade toebrengt. Het lokaal bestuur, aldus nog N-VA, zou legislatuur na legislatuur het onderzoek naar alternatieve scenario's afgewezen hebben.
Burgemeester Fransen gaat verder met de stelling dat minister Weyts (die achter de bescherming van De Holen blijft staan) vergeet dat aan de Raad van State het advies werd gegeven om het beschermingsbesluit te vernietigen, het zou immers onwettig zijn omdat de gewestplanbestemming van de jaren 70 hiermee onmogelijk werd gemaakt. Daarenboven was de minister niet bevoegd.
Ook de stelling dat De Holen bewaard dient te blijven voor de Vlamingen gaat niet op, zo gaat Fransen verder. "Laten we eerlijk wezen", aldus Fransen. "De realiteit is dat dit privédomein is waar geen enkele Peltenaar, laat staan Vlaming, mag komen. Dit is iedere Noord-Limburger in het gezicht uitlachen."
Wordt ongetwijfeld vervolgd.