Tijdens de jongste gemeenteraad kwam
Wendy Tielemans (Vlaams Belang) terug op de ‘VELOVEILIG’-enquête die op 17 oktober in HLN verscheen. Pelt scoorde daarin een onvoldoende op fietsveiligheid. Ze wilde weten welke maatregelen het bestuur zal nemen en of er een plan van aanpak komt.
Schepen van Mobiliteit Liesbeth Fransen temperde die conclusie. “We moeten opletten met verregaande uitspraken op basis van 81 deelnemers, tegenover ruim 35.000 inwoners. Zo’n beperkte bevraging laat geen harde conclusies toe.”
Volgens Fransen werkt de gemeente wel degelijk aan fietsveiligheid, maar steeds met een brede en realistische blik:
- Aangepaste snelheden en veilige fietspaden behoren tot de beleidsprioriteiten, “al ging Vlaams Belang daar niet in mee”, klonk het.
- Nieuwe ingrepen lopen op verschillende plekken: fietszone in Lille, nieuw fietspad in de Zandstraat, acties rond zichtbaarheid (fluobanden), fietsexamens aan scholen, de fietsbib en het Free Wheelie-project.
De schepen wees erop dat niet alle infrastructuur in handen van de gemeente ligt. Zo is de Hamonterweg een gewestweg en valt het fietspad langs het kanaal onder bevoegdheid van De Vlaamse Waterweg.