In september meldden we al dat de provincie
vleermuisvriendelijke verlichting wil aanbrengen op de "
fietssnelweg" tussen Hamont-Achel en Hasselt. Vandaag werd het gedeelte tussen Neerpelt-centrum en de grens officieel ingehuldigd.
Het
project van 150.000 euro werd volledig geprefinancierd door de provincie en is een samenwerking tussen de provincie Limburg, het Vlaams departement MOW, Agentschap voor Natuur en Bos en de gemeente Pelt.
De provincie financiert uiteindelijk de helft, de andere 50 % betaalt het Vlaams departement MOW. Fluvius voerde de werken uit.
De verlichting in Pelt doet dienst als pilootproject binnen een ruimer verlichtingsproject voor het Limburgse fietssnelwegennetwerk.
Pelt vormt de ideale locatie voor het proefproject, zegt het provinciebestuur. De F74 ligt er op een drukke school- en woon-werkroute. Bovendien maakt het traject deel uit van het toeristische fietsroutenetwerk.
Een goede verlichting is dus belangrijk, zeker in de wintermaanden. Uit tellingen die (Neer)Pelt in oktober 2018 uitvoerde, blijkt dat er wekelijks meer dan 8.000 fietsers gebruikmaken van het traject.
Op piekdagen worden meer dan 2.000 fietsbewegingen per dag geregistreerd. Die fietsers verplaatsen zich sinds enkele weken dus over een verlicht fietspad.
Verder speelt ook de aanwezige fauna in Pelt een rol. De natuur wordt zo weinig mogelijk gestoord.
“Als gemeente waren we al enige tijd vragende partij voor verlichting. Nu de dagen duidelijk korten, kan de intelligente LED-verlichting haar dienst bewijzen ten voordele van de veiligheid van de fietsers. Nog meer fietsers zullen voortaan gebruik kunnen maken van dit fietspad”, zegt Pelts schepen van fietsbeleid Liesbeth Fransen.
“Speciaal aan dit project is de verlichtingsvisie die als basis dient”, licht gedeputeerde Bert Lambrechts toe. “Waar verlichting nu vaak is afgesteld op autogebruikers, is ze hier volledig gericht op de fietser. Zowel de hoogte van de lampen als de invalshoek van het licht, de afstand tussen de verlichtingspalen en de inplanting van de palen tegenover de rand van het fietspad zijn erop gericht het gemak van de fietser te verhogen. De fietser mag bijvoorbeeld niet verblind worden, maar het pad moet wel voldoende verlicht worden zodat de fietser in donkere periodes vlot kan doorfietsen. In totaal liet de provincie 93 lichtpunten installeren op een afstand van zo’n 2 km.”
Het provinciebestuur kiest ook voor kostenbesparende maatregelen. Zo wordt er gebruik gemaakt van LED-lampen. Verder is de verlichting dynamisch: het fietspad wordt op drukke momenten (valavond en ochtenduren) meer verlicht dan in rustiger periodes. Wanneer de verlichting bij valavond wordt ingeschakeld, zal het verlichtingsniveau dan ook 100% zijn. Tussen half twaalf ’s avonds en zes uur ‘s morgens daalt dat naar 50%.
Om zes uur ‘s morgens wordt terug omgeschakeld naar 100% totdat er voldoende daglicht is. Dan zal de verlichting uitgeschakeld worden.
Daarenboven is de gekozen armatuur specifiek ontwikkeld voor fietspaden en verlichting op geringe hoogte. De armatuur laat weinig strooilicht ontstaan.
“Bovendien houdt de verlichtingsvisie ook rekening met de aanwezige fauna op de route. Dat het fietspad tijdens de nachturen minder verlicht wordt, is positief voor nachtdieren. Ook de lichtkleur is gekozen in functie van de fauna. In samenspraak met het Agentschap voor Natuur en Bos werd gekozen voor amberkleurig licht omdat dat vleermuisvriendelijk is. Zo houdt het project rekening met de corridors van de aanwezige vleermuizen”, zegt gedeputeerde Lambrechts. (Foto Mine Dalemans)