Er komt
geen half-ondergrondse parkeergarage op het Marktplein in Neerpelt. Dat blijkt uit het schriftelijk antwoord van het college van burgemeester en schepenen op een vraag van Hans Proost (Groen) tijdens de jongste gemeenteraadszitting. De ondergrondse parking wordt niet weerhouden in het nieuwe ontwerp aangezien de optimale bezettingsgraad van 80 à 85 % voor de huidige parkeerplaatsen in het centrum niet wordt bereikt, aldus het college. Er wordt enkel parkeerruimte voor kort parkeren ten behoeve van de lokale handel voorzien aan de randen van het marktplein, in combinatie met het optimaliseren van de aanrijroutes voor lang parkeren en om het zoekverkeer in het centrum te verminderen..
Voor het renovatieproject van het Marktplein zal er zeker nog teruggekoppeld worden naar de burgers, zo blijkt uit het antwoord. Ook het parkeren zal opgevolgd worden, maar nieuwe tellingen zijn momenteel vertekend omwille van de impact van de Covid19- maatregelen. De top-3 uit het voorgaand participatietraject wordt meegenomen. Het plein dient open gehouden te worden met een mogelijkheid voor kort parkeren in combinatie met bomen aan de rand. Het moet
een gezellige plek worden met meer bomen en kwalitatief groen. Doordat het gemeentehuis Kerkplein een nieuwe bestemming krijgt
zal ook het Kerkplein een aangepaste verblijfsfunctie moeten krijgen met aanpaste toegangen voor bezoekers, personeel, leveranciers enz. In combinatie met kansen die uit de ruimtelijke studie van de Dommel in kleinstedelijk gebied naar voor komen (en ook subsidiëringsmogelijkheden creëren), in combinatie met de Dommeloevers en het verplaatsen van het Poermenneke voorzien we om de resterende budgetten hier mogelijk voor aan te wenden. Omdat beide pleinen zeer dicht bij elkaar liggen,
dienen de samenhang en looplijnen op elkaar afgestemd te worden. Omwille van een verschillende timing zal het ontwerp van het kerkplein in een afzonderlijke fase gevoerd worden.