Overpelt
Overpelt gaat een
trage wegenplan opstellen. De gemeente doet daarvoor een beroep op de vzw Trage Wegen en kan zo rekenen op subsidies van de provincie. Of een weg
traag is, hangt uitsluitend af van de gebruikers: het is een pad of weg, bestemd voor niet-gemotoriseerd verkeer, met wandelaars en fietsers als belangrijkste gebruikers. Trage wegen dragen bij tot de kwaliteit van de leefomgeving, zowel in de kern als in landelijke gebieden.
éMet het opwaarderen van de structuur van trage wegen zetten we in op trage en duurzame mobiliteit en versterken we tegelijk de open ruimtestructuur, de centrumontwikkeling en de plattelandsbeleving,” zegt schepen van mobiliteit Patrick Van Baelen.
Trage wegen zijn overal te vinden: op het platteland, in een dorpskern of verkaveling, zelfs in de stad. Verhard of onverhard, breed of smal: een trage weg kan alle vormen aannemen. Ons land – en ook Overpelt – ligt bezaaid met trage wegen. Samen vormen al die veldwegen,
kerkwegels, jaagpaden, vroegere treinbeddingen, holle wegen, bospaden en doorsteekjes een dicht netwerk waar zachte weggebruikers graag fietsen en wandelen. Vaak bestaan dit soort wegjes al heel lang, maar werden ze in de loop van de jaren minder en minder gebruikt.
Ook voor de natuur zijn trage wegen belangrijk. Planten en dieren gebruiken ze om zich te verplaatsen tussen grotere natuurlijke gebieden. Dat is positief voor de biodiversiteit in de omgeving.
Het provinciebestuur heeft een subsidiereglement voor de ondersteuning van het trage wegenbeleid van de gemeenten goedgekeurd. Om een subsidie te kunnen aanvragen moet het gemeentebestuur samenwerken met de vzw Trage Wegen die procesbegeleider is. De gemeenteraad van 28 januari keurde daarvoor een samenwerkingsovereenkomst goed. De subsidie bedraagt maximaal 5000 euro per module of deelgebied. Overpelt is omwille van de omvang ingedeeld in vier deelgebieden: Centrum, Holheide, Fabriek en Lindel-Hoeven.
Op de foto: het onverharde gedeelte van de
Kleinmolenstraat, een gedeelte van de weg die al sinds mensenheugenis loopt van het Hobos naar de Kleinmolen (straat nr. 34 in de Atlas van de buurtwegen uit 1841). Het is een voorbeeld van een "trage weg".