UPDATE De gemeente Pelt moet de
trage weg, die zes jaar geleden in de
Olmenstraat werd afgesloten
(foto) door de toenmalige eigenaar, heropenen. Dat zegt de vrederechter. Uit haar besluit is op te maken dat de onverharde weg van de Olmenstraat naar de achterliggende velden een
erfdienstbaarheid van publieke doorgang is. Dat schept verplichtingen ten opzichte van de gemeente. Die gaf destijds geen gevolg aan het verzoek tot heropening en besliste, gesteund door de meerderheid in de gemeenteraad, de
trage weg te verleggen.
Maar die beslissing van de gemeenteraad werd door het Vlaams gewest eind 2021 vernietigd omdat ze niet strookte met de
zorg voor trage wegen die het gemeentewegendecreet aan de gemeente oplegt. De gemeente ondernam geen verdere actie. Om beweging in het dossier te krijgen stapte Jan Daniels naar het vredegerecht, waarna deze ter plaatse de situatie ging bekijken. De gemeente is nu verplicht de weg te heropenen. Om de in 2017 aangeplante houtkant te sparen wordt de weg enkele meters opgeschoven.
(Archieffoto) UPDATE De vrederechter heeft vastgesteld dat er een erfdienstbaarheid van publieke doorgang gelegen was op het private terrein van de eigenaar, reageert burgemeester Dennis Fransen. Tijdens het plaatsbezoek werd echter overeengekomen om deze erfdienstbaarheid van doorgang 5 meter te verschuiven op hetzelfde perceel, zodat er een nieuwe erfdienstbaarheid (parallel met en tegen de houtkant) komt te liggen. De houtkant – aangelegd door de private eigenaar op de aanvankelijke erfdienstbaarheid – blijft zo ook behouden.
"Als gemeente zijn we tevreden met het akkoord dat kon worden gevonden tussen de partijen en dat zo werd geacteerd in de uitspraak van de vrederechter. Bovendien bevestigt deze uitspraak van de vrederechter hiermee de zienswijze van de gemeente in gelijkaardige dossiers: het is aan een rechter – en niet aan de gemeenteraad – om zich uit te spreken over eigendomssituaties en zakelijke rechten (zoals een publiek recht van doorgang) op private percelen. Deze uitspraak geeft nu de duidelijkheid dat er inderdaad een publieke trage verbinding is en het bijkomend voordeel dat – door het verleggen van de doorgang – de houtkant behouden blijft."