Overpelt
De renovatiewerken aan het gemeentehuis zijn klaar.
Morgen gaan de deuren weer open en zonder twijfel zullen bezoekers hun ogen niet geloven, zo is alles veranderd. Men zal morgen nog wel bezig zijn met de afwerking, maar het is allemaal zo vernieuwd dat een mens zich nauwelijks nog kan voorstellen hoe het er vroeger uitzag. Op zaterdag 10 februari wordt er een opendeurdag georganiseerd, en kan men via een korte rondleiding kennismaken met het gerenoveerde gebouw en de vernieuwde werking.
De bedoeling van de renovatie was het gebouw tegelijk energie-efficiënt maken, plaats bieden voor bijkomende diensten én meer praktisch en comfortabel maken voor personeel en publiek. Niet alleen het gebouw kreeg een ‘upgrade’, ook de dienstverlening werd vernieuwd. Ze wordt verder gedigitaliseerd én er wordt maximaal op afspraak gewerkt. “Dat maakt dat we de mensen sneller en efficiënter kunnen voorthelpen”, zegt burgemeester Jaak Fransen.
Het energiezuinig maken van eigen gebouwen en tegelijkertijd de inrichting ervan optimaliseren, dat is de lijn die het huidige gemeentebestuur al geruime tijd volgt. De voorbije jaren werden al de gemeentewerf en het sportcentrum aangepakt. Daar leverde dat alvast een energiebesparing van meer dan 25 % op. Ook in het gemeentehuis, dat bestaat uit een oud gedeelte (60 jaar) en een recenter bijgebouwd deel (20 jaar) waren op dat vlak enkele ingrepen heel dringend. Met heel wat nieuwe milieuvriendelijke technieken is daaraan tegemoet gekomen.
De volledige integratie van het Sociaal Huis (OCMW) in het vernieuwde gemeentehuis zorgt ervoor dat de gemeentelijke dienstverlening voortaan op
slechts drie locaties geconcentreerd is: het gemeentehuis (administratie en OCMW), de Jeugdlaan (vrije tijd) en Pelle Melle (dienstencentrum, zorgloket en politie). Daardoor zijn alle diensten makkelijk en direct bereikbaar voor de inwoners. Tegelijk gaan de gemeentelijke administratie en het OCMW zo veel mogelijk op afspraak werken. Op die manier worden de wachttijden tot een minimum herleid.
De centrale balie in het gemeentehuis wordt het ‘klantencontactcenter’ en zal voor de mensen meer dan ooit het eerste aanspreekpunt worden met het gemeentebestuur. Men kan er terecht om afspraken te maken met de andere diensten, en zoals vroeger voor de aanvraag van een aantal documenten, uittreksels en attesten. Deze laatste zijn echter ook al heel vlot van thuis uit te raadplegen via
deze link.
Tot de renovatie van het gemeentehuis werd al beslist nog vóór het fusieverhaal van start ging. De werken liepen vervolgens bijna parallel met de procedure die leidt tot de fusie tussen Neerpelt en Overpelt tot één gemeente Pelt. Burgemeester Jaak Fransen: “Ook met het oog op de fusie is deze renovatie een goede investering. In de nieuwe gemeente moet de basisdienstverlening immers minstens net zo dicht bij de mensen blijven als momenteel het geval is.
Beide gemeentehuizen blijven daarom bestaan als contactpunten voor de inwoners.”
(Foto Sonja Sleurs)