Overpelt
In ons dagelijkse leven worden we omringd door techniek en doen we vaak een beroep op bekwame technici. Nochtans blijft het technisch onderwijs vechten tegen vooroordelen en is
onbekend vaak
onbemind. Enkele jaren geleden startte onder impuls van pedagogisch directeur Marina Vanhout van De Linde en techniekcoach David Camps van TIO een nauwe samenwerking tussen beide scholen. Er werd een
volledig technisch programma opgesteld voor de leerlingen van de derde graad.
Sinds de invoering van de nieuwe eindtermen in 2010 staat techniek zelfs op het programma van de kleuters. Kleuterjuffen Heidi Schuurmans en Hanne Swinnen zijn inmiddels zelf door een technische microbe gebeten. In de jongste editie van het leerkachtentijdschrift
Klasse vertellen ze uitgebreid hoe de enthousiaste reacties van kleuters ook bij hen een technische reflex deed groeien. In hun klas ontleden vierjarigen met een echte schroevendraaier een kapotte radio of leren ze hoe ze een fietsband kunnen plakken. Als de juffen technische hulp nodig hebben, wordt er een beroep gedaan op leerlingen en leerkrachten van TIO. Zo leren de kleuters er tijdens het thema 'Bouwen' zelf muurtjes metselen. Door kleuters en later lagere schoolkinderen zo jong in contact te brengen met het technisch onderwijs krijgen ze een betere kijk op de technische richtingen en leren ze bewuster kiezen, zeggen pedagogen.