Overpelt
Het
Mariaziekenhuis heeft sinds vandaag zijn eerste
NIAZ-kwaliteitslabel op zak. Dat label houdt in dat het ziekenhuis op onpartijdige wijze aantoont dat het
hoogstaande kwalitatieve zorg biedt in een cultuur van continue verbetering. Aan het label ging een grondige en diepgaande kwaliteitsaudit vooraf: het ziekenhuis werd tot in de puntjes doorgelicht, en het hele team is dan ook supertrots op de score van 96%.
In november beoordeelde een team van 8 deskundigen van de externe, onafhankelijke organisatie NIAZ
(Nederlands Instituut voor Accreditatie in de Zorg) het ziekenhuis gedurende vier dagen. Dat deden ze aan de hand van meer dan 2000 criteria over alle facetten van kwaliteitsvolle zorg, zoals de planning en uitvoering van onderzoeken en behandelingen, de toepassing van de patiëntenrechten, de veiligheid van apparatuur, handhygiëne… maar ook over goed bestuur en leiderschap, de veiligheid voor medewerkers, het HR-beleid, of het ziekenhuis in staat is om adequaat te reageren bij het optreden van een ramp, en nog veel mee Iedereen die een rol speelt in de processen kon bevraagd worden, ook de patiënten en huisartsen.
In de gezondheidszorg is kwaliteitsdenken niet weg te denken. De tijdsgeest brengt met zich mee dat ziekenhuizen zich dagelijks kwalitatief moeten verbeteren en zich meer en meer extern moeten verantwoorden, zegt algemeen directeur prof. dr. Bernard Himpens: "Het behalen van het kwaliteitslabel is geen sluitstuk van een lange periode. Het is de start van een nieuwe beweging, waarbij kwaliteitsvolle en patiëntgerichte zorg op de eerste plaats staat. Waarbij we een goed evenwicht vinden tussen gestandaardiseerde zorg en zorg op maat van de patiënt. Ons motto ‘Mensen zorgen voor mensen’ indachtig."
Op de foto's:
boven: het ziekenhuispersoneel, blij met de goede score;
onder: Kees Van Dun, directeur NIAZ (l.) en
prof. dr. Bernard Himpens, directeur van het Mariaziekenhuis.