Neerpelt
Het heeft even geduurd
- liefst 57 jaar - maar sinds vanmiddag kunnen we
weer met de trein naar Hamont. En terug! Vandaag al hebben honderden mensen dat traject van 9 km uitgeprobeerd - gewoon, voor de geschiedenis, of omdat ze er naar hebben uitgekeken. En dat terwijl de
onthaalinfrastructuur in Neerpelt toch te wensen overlaat: er wordt aan het station nog volop gewerkt aan de sporen, en de voetgangerstunnel onder die sporen is ook nog niet klaar. De reizigers mogen blij zijn dat het vandaag niet echt heeft geregend, of ze kwamen met vuile schoenen terug de trein op.
Voorlopig vertrekken er vanuit Hamont vijf treinen per dag richting Antwerpen. Hamont is daardoor het eindstation geworden op die verbinding. Vanaf december komt er een volledige dienstregeling met een trein om het uur.
Infrabel heeft in totaal 5,3 miljoen euro geïnvesteerd in de bouw
van de nieuwe stopplaats en de noodzakelijke spoorwerken in de zone
Hamont-Neerpelt. Op het
baanvak tussen beide stations werd ook de seininrichting volledig vernieuwd
opdat de reizigerstreinen er veilig en met een snelheid van 120 km/u
kunnen rijden. Om dit spoortraject volledig operationeel te maken, heeft
Infrabel er eveneens de vereiste stroomvoorzieningen gerealiseerd.
In Neerpelt worden er dit en volgend jaar twee overwegen gemoderniseerd. Op de lijn Hamont-Neerpelt zijn bovendien de dwarsliggers al vernieuwd en op termijn zullen de spoorstaven en de steenslag eveneens stapsgewijs worden vervangen. (
Foto Marc Faes)
Meer foto's.