Neerpelt
Het gemeentebestuur gaat over enkele maanden de situatie op
het fietspad tussen Achel en Neerpelt grondig evalueren. Dat heeft burgemeester Raf Drieskens gisteravond gezegd op de gemeenteraad. Op het grondgebied van Hamont-Achel werd enkele weken geleden gesofisticeerde verlichting geplaatst, die gebaseerd is op sensors die een fietser "voelen" naderen. Velen stelden toen de vraag waarom Neerpelt het resterende stuk fietspad tot aan de spoorbrug ook niet wilde verlichten.
Zo eenvoudig ligt het niet, zei Drieskens. Vooreerst is het een dure operatie, zo'n 'slimme' verlichting: 72 euro de lopende meter; terwijl een "gewone' verlichting 40 euro de meter zou kosten. Voor Hamont-Achel kostte de verlichting van het tracé van 3 kilometer 221.000 euro, excl. btw. Het tracé op het Neerpelts grondgebied is langer en zou dus fors duurder zijn.
Het gemeentebestuur is bovendien van oordeel dat men na verloop van tijd het project moet evalueren en dan eventueel iets doen in samenwerking met de overige gemeenten langs de fietsroute: Overpelt, Hechtel-Eksel, Peer, Houthalen-Helchteren... Die hebben het fietspad op dit ogenblik ook niet verlicht. "Bij een positieve evaluatie staan we open voor zo'n gezamenlijk project," zei de burgemeester.
Hij wees er ook op dat de gemeente in de voorbije jaren heel veel in openbare verlichting heeft geïnvesteerd. Daardoor zijn de
trekkingsrechten voor Neerpelt bij Infrax negatief geëvolueerd, waardoor de gemeente jaarlijks een financieringskost moet betalen. De trekkingsrechten vormen een bedrag dat een gemeente jaarlijks kan gebruiken bij investeringen in elektriciteitsprojecten.