Neerpelt
De gemeente Neerpelt heeft
niet 22, maar 8 strategische projecten voorgesteld in het kader van het
SALK, het
Strategisch Actieplan Limburg in het Kwadraat. Dat vernamen we bij de gemeente. SALK is in het leven geroepen om in Limburg op korte en lange termijn duurzame en inclusieve werkgelegenheid te creëren en om het economisch weefsel van de provincie te versterken. Aanleiding voor het opmaken van dat plan is o.m. de aangekondigde sluiting van Ford Genk.
In maart had provinciegouverneur Herman Reynders de gemeenten ertoe opgeroepen, projecten in te dienen die mogelijk in het SALK zouden passen. Neerpelt diende volgende projecten in:
- N71, realisatie noordelijke omleidingsweg;
- Reactivering lijn 18 of lijn 3 van het Spartacusplan (tram of trein);
- Grensoverschrijdend personenvervoer: doortrekking spoorlijn Antwerpen-Neerpelt tot in Weert;
- Ontwikkeling stationsomgeving;
- Heikesveld fase 2 – uitbreiding KMO-zone;
- Omgeving Syntra – ruimte voor creatieve industrie;
- Transnationaal Landschap Groote Heide – grensoverschrijdende samenwerking met Hamont-Achel, Valkenswaard, Heeze-Leende en Craenendonck;
- Kempentoren
(toeristische en brandtoren in SHLille).
Acht projecten dus. Het Belang van Limburg schreef vandaag dat Neerpelt er 22 indiende, waaronder
de aanleg van een parking aan begraafplaats De Roosen. Maar dat klopt niet, zegt gemeentesecretaris Hilde Vandervelden:
"De gouverneur heeft eerder, in oktober 2012, gevraagd aan de gemeenten een overzicht op te stellen van voor de gemeente belangrijke investeringsprojecten, met opgave van de stand van zaken en eventuele knelpunten op vlak van administratie, vergunningen of financiën. Dat resulteerde in een lijst van 16 projecten. Deze projecten, waarvan vandaag in Het Belang van Limburg de aanleg van de parking aan begraafplaats De Roosen genoemd werd, werden door de gemeente niet ingediend in het kader van SALK.
De berichtgeving in Het Belang van Limburg maakt geen onderscheid tussen de beide overzichten, wat verwarring schept." SALK