Els Kuppens, schepen van zorg en gezondheid maar ook van inclusie en toegankelijkheid, mocht vanochtend trots aankondigen dat in het Noorderhart Mariaziekenhuis een nieuw Digipunt komt. Vanuit Welzijnsregio kwam het idee om mensen die er nood aan hebben te helpen met hun ‘digitale vragen’. Dat zou kunnen gebeuren via hulp aan huis, maar dat kan ook via een Digipunt. Zo waren er al drie in Pelt: in Pelle Melle, in het Binnenhof en in De Stroming, maar vanaf vandaag komt er dus een vierde bij, met name in de inkomsthal van het Noorderhart Mariaziekenhuis.
Dat komt er na overleg met het ziekenhuis, waaruit bleek dat er ook daar wel degelijk
nood is aan een dergelijk initiatief. Een afspraak maken via de pc of een app, het consulteren van je dossier via mynexuzhealth, het lijkt voor velen de normaalste zaak van de wereld, maar voor anderen is het dat zeker niet. Die krijgen dus nu in het ziekenhuis een aanspreekpunt dat hen op die digitale weg kan helpen.
Het zullen jobstudenten zijn die het Digipunt gaan bemannen, in het Noorderhart Mariaziekenhuis zal dat elke donderdag zijn van 17u30 tot 19u30. Een afspraak maken is niet nodig, zo wordt de toegang ook laagdrempelig gehouden. Er kunnen niet alleen vragen gesteld worden over de gezondheidszorg, er kan breed antwoord gegeven worden op alle digitale vragen. Uitleggen hoe je een sms kan versturen, hoe je kan chatten, hoe je een app installeert en gebruikt…
IT-directeur Rachelle Onclin ziet in het Digipunt een meerwaarde, zowel voor de patiënten, maar ook voor het personeel van Noorderhart. Want die krijgen nu veel niet-werk-gerelateerde vragen over digitale toepassingen, die kunnen nu ook bij Digipunt terecht. Daarenboven past het initiatief ook bij de kernwaarden van het ziekenhuis (Respect – Samen – Deskundig – Zorgzaam).
Brecht Thijs, coördinator van Digimee (Noord Limburgs Samenwerkings Verband) ziet een breed gamma aan ‘klanten’. Dat kunnen mensen zijn die langere tijd in het ziekenhuis moeten verblijven, en daarbij naast de nood ook de tijd en nu ook de gelegenheid krijgen om zich digitaal te verbeteren. Maar dat kunnen ook mensen zijn die hier patiënten komen bezoeken, of mensen uit de buurt die speciaal voor het Digipunt langs komen.
De meeste mensen die naar een Digipunt komen, zo gaat Brecht verder, komen met ad hoc vragen. Die zijn al digitaal vaardig, maar die botsen op zeer concrete problemen. Die zien een oplossing bij Digipunt tegenmoet. Wat niet wil zeggen dat zij die helemaal nog geen digitale vaardigheden hebben, en dus bij wijze van spreken van nul moeten starten, niet zouden kunnen geholpen worden op een Digipunt. Digimee wil zo veel mogelijk ‘digitale prikkels’ uitsturen, zodat die mensen toch langskomen om de digitale start te nemen.
Dat die nood aan Digipunt bestaat blijkt al snel, want nadat Els, Rachelle en Brecht hun uitleg gedaan hebben, wordt Brecht al direct aangesproken door iemand die de Digipunt-stand heeft ontdekt en al direct een vraag stelt over een app die niet lijkt te werken.
De hulpverlening is volledig gratis, wie problemen heeft over een apparaat (tablet, laptop, gsm,...) brengt dit best mee! Meer info op
www.gemeentepelt.be/digihelper