Neerpelt
Ook de
actiegroep BeTON, die gekant is tegen de aanleg van de omleidingsweg, heeft vandaag in een persmededeling haar
bezwaren tegen de plannen voor de werken in de Koning Albertlaan en de Heerstraat bekendgemaakt. De standpunten van de actiegroep op een rijtje:
"- Kruispunt Heerstraat/Koning Albertlaan: hier wil men de huidige parkeerplaatsen versmallen en er op die manier langsparkeerplaatsen van maken. Dit betekent dat de in- en uitrijdende auto’s een nog groter gevaar vormen voor de fietsers dan ze nu al zijn. Opengaande portieren van auto’s vormen hierbij nog een extra risico. Om een veilige situatie te creëren voor de fietsers en om een goede doorstroming van het verkeer mogelijk te maken dienen de parkeerplaatsen op het traject te verdwijnen. Een vroegere parkeerstudie toonde aan dat de gemeente beschikt over ruim voldoende aantal parkeerplaatsen. De voorgestelde aanpassingen zijn dus geen verbetering en volstrekt overbodig.
"- Heerstraat (tussen kruispunt Stationsstraat en kruispunt Boseind): hier wil men de parkeerplaatsen verhogen en zal er dus een "borduur" komen tussen de parkeerplaatsen en de rijweg. Verder willen ze tussen de parkeerstroken bomen planten om het geheel "aantrekkelijk" te maken. Maar het verhogen van de parkeerplaatsen in combinatie met de reeds bestaande slingerbeweging maakt de situatie voor de fietsers nog gevaarlijker dan ze nu al is. De fietsers hebben geen uitweg meer. De borduur vergroot ook het gevaar om te vallen. Dit gevaar zal versterkt worden door de inplanting van bomen. Bovendien zullen de bomen de zichtbaarheid en overzichtelijkheid zeker niet ten goede komen.
Verder willen wij nog dit aanstippen: verkeersstudies wijzen erop dat gemengde verkeersstromen (fietsers en auto’s door elkaar) alleen kunnen in een zone 30. Dat werd niet opgenomen in de huidige voorstellen.
"Ons grootste bezwaar tegen de plannen is echter dat dit traject deel uitmaakt van een nog lopend onderzoek in het kader van de opmaak van een MKBA (Maatschappelijke Kosten Baten Analyse) met betrekking tot de eventuele aanleg van de omleidingsweg. Dit MKBA is nog niet goedgekeurd door de bevoegde minister en het is dan ook nog niet gepubliceerd. De conclusies van het MKBA zijn een essentieel gegeven bij de beoordeling van deze voorstellen. Nu al een openbaar onderzoek starten over vermelde aanpassingen, zonder de uitkomst van het MKBA te kennen, is dan ook voorbarig, zelfs onnuttig."
Voor meer info:
www.actiegroepbeton.be.