Hoe komt het toch dat het zo lang duurt voor
de werken aan de spoorbrug over het kanaal achter de rug zijn? vroegen enkele lezers. En waarom gaat dat met zoveel lawaai gepaard? Dat wisten wij ook niet, en dus vroegen we dat aan Thomas Baeken van Infrabel. En die antwoordt:
"De brug
zal klaar zijn eind maart. Dat is inderdaad later dan oorspronkelijk voorzien. Dat heeft te maken met het feit dat een paar werken aan de brug langer duurden dan gepland, zoals het verwijderen van de houten dwarsliggers. Daarnaast heeft de latere timing ook te maken met het moeilijker verkrijgen van zogenaamde
buitendienststellingen van het spoor. Voor sommige werken moet het spoor buiten dienst zodat er veilig aan de brug kan gewerkt worden. Maar omdat dit een veelgebruikte spoorlijn is, gaat dat niet altijd. Daardoor schoof de deadline op.
"De brug wordt grondig opgeknapt en onderhouden. We vernieuwen ook de dwarsliggers van de brug. De houten dwarsliggers worden vervangen door metalen exemplaren die onderhoudsvriendelijker en duurzamer zijn. Het verwijderen van de houten dwarsliggers ging gepaard met
geluidshinder. Maar dat proces is intussen al een hele tijd achter de rug. Deze week werd de brug nog gezandstraald, ook dat veroorzaakt geluidshinder. Maar ook het zandstralen is nu klaar. Bovendien werd er enkel overdag gezandstraald.
De restwerken zouden in principe geen lawaai meer mogen veroorzaken."Jens Veraa maakte bijgaande dronefoto op 20 januari, toen het gesneeuwd had. Vooraan de "ingepakte" spoorbrug.