Neerpelt
Vanavond kregen belangstellenden in het college meer informatie over
de werken die Infrabel, de beheerder van de NMBS-infrastructuur, en Tuc Rail plannen in de stationsomgeving. Die werken omvatten de volgende vernieuwingen:
- een uitwijkzone van 750 meter voor goederentreinen;
-
de overweg Boseind verdwijnt en maakt plaats voor een nieuwe
toegangsweg die ter hoogte van de Kievitstraat via een tunnel onder de
sporen zal doorlopen;
- een vernieuwing van het huidige spoornetwerk;
- de bouw van een voetgangerstunnel in het station met liften ter hoogte van de huidige perrons.
De
werken rond de voetgangerstunnel aan het station en de wegtunnel zullen
tot juni 2014 duren, de afbraak van de overweg Boseind zal rond eind
juni van dit jaar al een feit zijn. Die afbraak zal ervoor zorgen dat de
Stationsstraat wordt doorgetrokken in de richting van de Heerstraat, en
terug op Boseind zal uitkomen ter hoogte van de Kievitstraat, via een
tunnel.
Na afloop van de presentatie waren er heel wat vragen en was
er nogal wat kritiek op de huidige plannen. De aanleg van die tunnel en
de verlenging van de Stationsstraat lijken risico's op te leveren voor
de zwakke weggebruiker. De schoolgaande jeugd (voor het college komt er
een nieuwe uitgang in de Stationsstraat) zou hier wel eens hinder van
kunnen ondervinden. Zo zullen fietsers in de (nieuwe) Stationsstraat op
de - redelijk smalle - rijweg moeten fietsen. Er zal wel een verbod
komen voor vrachtwagenverkeer, bussen worden wel langs deze nieuwe
wegtunnel geleid.
Op vragen verzekerden de woordvoerders van
Infrabel dat er in de toekomst meer aandacht zal gaan naar de drukte bij
de overweg ter hoogte van de Spoorwegstraat. Vanwege de komende werken
zal die overweg nog meer verkeer te verwerken krijgen.
De infoavond
was er in eerste instantie om de buurtbewoners in te lichten en
mogelijke vragen op te lossen, maar misschien hebben de nieuwe plannen
wel voor meer vragen en onbegrip gezorgd bij de omliggende bewoners...
Op de foto: de overweg achter het college zal verdwijnen, de "moeilijke" rotonde blijft wel.
(Tekst en foto: Jorg Martens)