Neerpelt
Federaal minister van Mobiliteit, Jacqueline Galant, liet er enkele weken geleden in Neerpelt geen twijfel over bestaan: Vlaanderen moet meebetalen voor het heropenen van de spoorverbinding tussen Hasselt en Neerpelt. Vandaag herhaalde de minister deze boodschap - weliswaar in minder scherpe taal - tegenover N-VA-parlementslid Wouter Raskin.
Dat standpunt druist echter in tegen de gemaakte afspraken. Raskin herinnerde de minister daaraan: “Het meerjareninvesteringsplan van de NMBS Groep voorziet een aparte investeringsenveloppe van 2,5 miljard euro voor spoorprojecten die de gewesten als prioritair bestempelen.” Begin deze maand gaf ook Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts te verstaan dat de gewestelijke prioriteiten gefinancierd moeten worden met federale middelen. De onderhandelingen tussen de federale overheid en de gewesten daarover zijn volop aan de gang. Vóór de zomer moet duidelijk zijn welke projecten de komende jaren gerealiseerd zullen worden.