Vrijdagavond om 19 uur gaat rond Dommelhof het
OORtreders Festival van start met de uitvoering van Sandeep Bhagwati’s
‘Drenkelingenliederen’, een Nederlandstalige bewerking van zijn hoorspel
‘Beim Ertrinken zu Singen’. Het hele domein van het Klankenbos wordt gebruikt. In totaal doen 12 artiesten mee.
Het OORtreders Festival is een
driedaagse happening rond kunst en geluid in en rond het Klankenbos. De vierde editie met als ondertitel ‘Sound in times of fluidity’ staat in het teken van een maatschappij waar vrijwel alles in beweging is en weigert consistent te worden. Doorheen het programma worden verschillende thema’s verkend op het snijpunt tussen ecologie en samenleving, met geluid als voornaamste medium.
Het festival bestaat uit drie grote delen: een live-programma met muziek- en geluidsperformances, een expo-route met werk in zowel de binnen- als de buitenruimte, en een reeks screenings, symposia, luistersessies, radio, labs en showcases aansluitend op het festivalthema.
Morgenavond staat Sandeep Bhagwati centraal. Met zijn Matralab onderzoekscentrum heeft hij een onuitwisbare stempel gedrukt op de hedendaagse muziek. In oktober 2021 orkestreerde Sandeep het experimentele hoorspel ‘Beim Ertrinken zu Singen’. Deze collage van geluid, muziek en stemmen vormt een reflectie over de recente overstromingen en andere natuurrampen ten gevolge van de klimaatverandering, waar de mens eigenlijk zélf de hand in heeft. We zijn als het ware verantwoordelijk voor onze eigen verdrinkingsdood.
Voor OORtreders Festival brengt Sandeep een diverse groep muzikanten naar Pelt, om er - exclusief en éénmalig - een Nederlandstalige versie van het hoorspel te brengen. De muzikanten bespelen een rijk spectrum aan traditionele instrumenten van over heel de wereld: de pipa (een Chinees snaarinstrument), de tar (Perzisch snaarinstrument), tabla’s (Indische trommels), en een duduk (Armeens blaasinstrument). Peltenaar Jan Verheyen geeft een lokale toets aan het geheel met zijn bijdrage op de mobiele beiaard.
In samenwerking met het Goethe Instituut in Brussel werd de tekst van het hoorspel volledig naar het Nederlands vertaald, en deze avond voorgedragen door Claudia Nieuwenhuizen en Raf Lust, beiden van Hamont-Achel. Tijdens de uitvoering zorgt Sandeep zelf voor een soundscape die het geheel van stemmen en klanken mooi verbindt.
Het publiek wordt uitgenodigd om het bos vrij te verkennen, de artiesten op te zoeken, en zo als het ware hun eigen versie van de compositie te creëren. Kortom: een unieke belevenis, die bovendien ook vrij toegankelijk is.
Aansluitend kan je die avond op het festival nog gaan kijken en luisteren naar live performances van Pak Yan Lau, Jean-Yves Bosseur, Mint Park, en Mia Zabelka.
Meer info