Op 12 december wordt in Hasselt een studie rond
de milieueffectenbeoordeling en GRUP volgens het geïntegreerd planningsproces voor de N71 omleidingsweg in Pelt aanbesteed. Dat gebeurt door het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Het gaat om het milieueffectenrapport (MER) dat een nieuwe milieubeoordeling moet maken van de verschillende tracés die voor de omleidingsweg nog op tafel liggen.
Dit nieuwe MER moet er komen omdat het vorige gedateerd is, zegt AWV. Daarin werden 6 alternatieven op diverse aspecten beoordeeld
(verkeersveiligheid, doorstroming, milieugerelateerde elementen, juridische en planologische
risico’s, enz.). Op deze resultaten werd een sensitiviteitsanalyse toegepast om de onderzochte
rangorde te bevestigen. Hieruit werden dan
de
alternatieven 1 (gewestplantracé), 3 (afbuiging
naar het spoor) en
4 (zg. badkuiptracé) als beste weerhouden om verder beoordeeld te worden.
Men gaat dus onderzoeken welk tracé het best uit de bus komt. Als dat niét het gewestplantracé wordt, moet het gewestplan gewijzigd worden via een gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP). Met deze procedures zijn we dan weer enkele jaren verder.
(Afb. AWV)