We zijn heel blij dat
Johan Bloemen voortaan gaat meewerken aan de Internetgazet. Hij was van 1977 tot 2005 correspondent voor Het Belang van Limburg in Neerpelt en van 1984 tot 2005 ook in Peer. Hij heeft in die periode heel wat foto's gemaakt en heeft dan ook een prachtig archief. In de komende weken en maanden gaan we er een aantal publiceren. Vandaag de eerste. Die gaat over het treinverkeer in Neerpelt.
Bij de opening van de spoorlijn van Hasselt naar Eindhoven in 1866
(dàt waren tijden!) werd er in Neerpelt een klein stationnetje gebouwd. Toen de IJzeren Rijn werd aangelegd in 1879 bouwde de maatschappij Grand Central Belge het huidige stationsgebouw. Het ligt op de lijn
Antwerpen-Mönchengladbach. Tot 1914 was er veel treinverkeer op die lijn. Maar in 1953 besloot de NMBS het treinverkeer tussen Mol, Neerpelt en Hamont te staken, nadat eerder al de verbinding tussen Weert en Hamont was stilgelegd.
Omwille van de bevolkingsaangroei in de regio en het gebrek aan plaatselijke
werkgelegenheid werd
in 1978 het treinverkeer richting Antwerpen definitief in
ere hersteld. Onder grote belangstelling
(zie foto) vertrok eind mei van dat jaar in het
station in Neerpelt
weer een trein naar Antwerpen.
Die trein werd nog getrokken door een stoomlocomotief, zoals op de foto te zien is. In feite is dat een grote waterketel met daaronder machinerie om stoom te maken met steenkool, maar in feite
zat zo'n stoomlocomotief heel ingenieus in elkaar.
Op WIkipedia staat onder "Stoomlocomotief" een verhelderend artikel over de manier waarop die machine werd aangedreven. Kijk daar onder "Aandrijfmechanisme" ook eens naar de bewegende tekening rechts. Als kind konden we daar lang naar staan kijken...