In zaal ‘De Oever’ in ‘De Stroming’ werd deze ochtend het resultaat van de
Wensboomactie bekendgemaakt. De zaal was volgestouwd met pakjes, die de komende dagen gaan worden uitgedeeld aan meer dan
440 (kans)arme kinderen en jongeren. Het was reeds het vierde jaar dat deze actie werd gehouden, tussen 7 en 18 december werd maar liefst
20.209 € ingezameld. Met dat bedrag kochten de vrijwilligers van Wensboom Pelt pakjes ter waarde van 40 €. Een heel werk voor de vrijwilligers rond initiatiefnemer Bart Peeters die de afgelopen weken hard gewerkt hebben om alle geschenken in te kopen, te verpakken en te labelen.
Meer foto's Schepen van Jeugd en Gezin Katrien Kenis heette de aanwezigen welkom op de Warmste dag van het jaar in Pelt, en dit alweer voor de vierde keer. Ze was bijzonder fier om tussen al die pakjes te staan, niet in de Raadszaal maar in ‘het eigen
Huis van het Kind’. Ze merkte op dat wanneer kinderen zelf een huis zouden mogen tekenen in deze periode van het jaar, zo'n huis zou volstaan met pakjes. ‘Dan zou er ook geen kinderarmoede zijn.’ Ze was ook blij dat er initiatiefnemers zijn zoals Bart en zijn hele ploeg, waar ze mee kunnen samenwerken om samen het verschil te maken.
Want: ‘We mogen het niet laten bij pakjes onder de kerstboom, waar kinderarmoede is, is er ook ouderarmoede. We moeten blijven inzitten op verschillende fronten om mensen uit die armoede te krijgen.’
Vanuit de ganse gemeenschap dankte Katrien dan ook iedereen die het initiatief gesteund heeft. ‘Van de man die gisteren op de valreep nog naar de winkel is gegaan om een cadeautje te kopen, tot de firma’s die steun leverden.’
Over die firma’s: de firma Priority Software Belgium uit het Nolimpark heeft de jaarlijkse traditie om aan alle werknemers met Sinterklaas en Kerst een cadeautje te geven, dat was dit jaar niet anders, maar alle werknemers besloten om dit cadeautje af te staan aan de Wensboomactie. De firma gaf daarbovenop ook nog een cheque ter waarde van 1.000 €. En daar kwam nog een persoonlijke bijdrage van 500 € van de zaakvoerder bij.
Toen op het grote scherm het ingezamelde bedrag kwam te staan, barste een groot applaus los. Met die 20.209 € werd alvast het record van vorig jaar gebroken.
Namens de voortrekker van de actie, Bart Peeters, sprak zijn wederhelft Veerle Evers. Zij lichtte eerst toe hoe het initiatief ontstaan was. Bart had op de radiozender Joe FM vernomen dat er daar zo’n initiatief genomen werd, het Pakje van Je Hart. Zo iets bleek in Pelt niet te bestaan, waarna hij aan het werk ging om dit ook in (toen nog) Overpelt te lanceren. Het eerste jaar werd er zo’n 6.200 € ingezameld, alsook 127 pakjes. Het werd de start van een jaarlijks wederkerende actie.
Vier jaar later blijven de motieven dezelfde: ook minder bedeelde of kansarme kindjes dienen een mooi, volwaardig pakje én nieuw te krijgen met kerstmis. De ‘nieuw’ is belangrijk, want vele kinderen moeten het vaak met afgedankt of tweedehands speelgoed doen, dat vaak al een beetje uit de mode is.
Ook het tijdstip, na Sinterklaas, is bewust gekozen. Want menig ouder geeft het pakje dan in hun naam aan het kind. Op die manier creëren ze ook meerwaarde voor de ouders, zodat zij zelf het pakje kunnen afgeven.
Eveneens belangrijk: de actie moet een lokaal karakter hebben, de pakjes worden ingekocht in Pelt, door Peltenaren, voor Peltenaren
Veerle besloot met het danken van een aantal mensen en organisaties:
In eerste instantie de gemeente Pelt, die ervoor zorgt dat de anonimiteit van de kinderen die straks een pakje komen halen gewaarborgd blijft.
Een bijzondere dank ook aan Kim en Gitte én hun team die hard hebben gewerkt, en die dat nog een paar dagen zullen mogen doen.
Dankwoorden dan voor de bedrijven en handelszaken, zoals Vatana die de actie weer enorm heeft gesteund op logistiek gebied. De cadeautjes werden daar ingepakt, een vrachtwagen van Vatana zorgde daarna voor het vervoer. Daarenboven gaf Vatana nog een korting bij de aankoop van de geschenken.
Ook Albert Heijn leverde een mooie bijdrage, alle kinderen zullen dankzij het grootwarenhuis nog met iets extra tastbaar naar huis kunnen gaan.
Priority Software Belgium maakte niet alleen een teambuildingsactie, maar dikte het financieel eindresultaat ook nog eens extra aan.
Femma Boseind had zelfgemaakte geschenkjes gemaakt en verkocht, de opbrengst daarvan resulteerde in een mooie cheque die eerder deze week werd overhandigd aan de Wensboomactie.
Van volgende bedrijven kwam ook nog een mooie bijdrage: Group Bruno (1.000 €), Kiwanis (1.000 €), 2e Kans Winkel (1.000 €), BKO Boseind (525 €), 8ste Sacrament (500 €), Lady's Circle (400 €) en Dronebeelden en Fotografie Jens Veraa (400 €).
Bij het laatste dankwoord kwam bij Veerle de krop in de keel, geëmotioneerd dankte ze ‘de toppers’, de vrijwilligers met wie ze de laatste drie weken heel intensief heeft samengewerkt. Ook de kinderen ‘die eerste klas’ mee hebben ingekocht.
Tot slot nog een woordje over de werking:
De samenwerking
Huis van het Kind Pelt nam de coördinatie van de actie op zich. De wensen van (kans)arme kinderen werden in een anonieme lijst gestoken door verschillende welzijnsorganisaties in Pelt: Sint-Vincentius, het Valkenhof, PRAGT, Gezin Centraal, CKG en het OCMW. Dit jaar werd ook het Buddywerkingproject van Pelt ‘De Compagnons’ aan dit lijstje toegevoegd. De wensen van deze gekende kinderen en jongeren werden anoniem opgehangen in de grote Wensboom in VATANA Pelt ofwel verschenen ze in de online wenslijst op de website van de gemeente. Iemands wens vervullen voelde dus extra persoonlijk aan.