Vandaag zijn de
werken aan de passantenhaven van SHLille begonnen. Tussen De Vaart en Fierkens-Heikant kunnen er daardoor langs het kanaal geen auto’s rijden. De kostprijs van de werken wordt op 617.000 euro geraamd. Binnen een viertal maanden zullen ze klaar zijn.
UPDATE Maar wat houden ze in?
Een houten vlonderpad zal vanaf de kanaaldijk afdalen en over een lengte van 100 meter de Prinsenloop volgen, om dan weer terug naar de kanaaldijk te klimmen. Het pad slingert zich als een zwevende constructie tussen de bomen langs de waterloop. Hier en daar worden zelfs bomen in het pad geïntegreerd. In dit groengebied zal een aantal bomen gerooid worden, maar tegelijk zullen er ook nieuwe geplant worden, zegt de gemeente.
De weg langs het havengebied wordt vanaf Fierkens Heikant tot aan De Vaart heraangelegd in roodbruine gebakken straatstenen. Aan Fierkens Heikant wordt de weg
geknipt, zodat er geen doorgaand verkeer meer mogelijk is. Vanuit de overige zijstraten Oude Brugstraaat en De Vaart blijft het havengebied na de werken bereikbaar voor alle verkeer.
In de Oude Brugstraat komt een groene
vissersparking. Daarbij aansluitend worden verblijfplekjes ingericht voor bezoekers die met de boot, te voet of met de fiets het gebied aandoen.
De werken kaderen in het project
‘Beleef het water’, uitgewerkt door de gemeente, waarbij de passantehavens op het grondgebied van Pelt worden uitgebouwd tot knooppunt voor wandelaars, fietsers, pleziervaarders en toeristen. De passantenhaven ter hoogte van Neerpelt-Centrum was al gerealiseerd, nu volgt op kleinere schaal die van Sint-Huibrechts-Lille.