Afgelopen gemeenteraad kaartte
N-VA de nakende mobiliteitsproblemen in Beringen aan. Er staat namelijk heel wat te gebeuren op het vlak van infrastructuurwerken aan de wegen in Beringen de komende maanden en jaren. Zo wordt er binnenkort aan de Paalsesteenweg gewerkt op vraag van AWV en de Lijn, de brug over het Albertkanaal in Tervant wordt verhoogd (geschatte duur 9 maanden), de verhoogde brug in Beringen over het Albertkanaal zal worden aangelegd, de oude zal worden afgebroken, de Kasteletsingel zal waarschijnlijk verlaagd worden, enzovoort.
Ook
onafhankelijk raadslid Hilaire Poels deed een aantal voorstellen in het kader van de komende werken aan de bruggen in Beringen. Zo ziet hij een aparte fiets- en voetgangersbrug wel zitten.
"Een bijkomende brug voor fietsers en voetgangers op die plaats heeft als voordeel dat de leerlingen, die school lopen op Bogaersveld niet moeten omrijden en een directe verbinding krijgen", vertelt Poels.
“Je moet geen expert zijn om in te zien dat al deze werken voor heel wat verkeersopstroppingen zullen zorgen",
zegt raadslid Tijs Lemmens (N-VA). De huidige werkgroepen waren tot nu toe onvoldoende in staat om dergelijke problemen naar behoren aan te pakken volgens N-VA. ”Iedereen herinnert zich vast nog de bestrijkingswerken aan de brug in Tervant in combinatie met de werken aan de Olmensesteenweg. Deze hebben toen een groot verkeersinfarct veroorzaakt tijdens de ochtendspits. Dergelijke situaties moeten we absoluut vermijden", merkt Tijs Lemmens op. N-VA stelde daarom voor om een
Taskforce Mobiliteit op te richten die de verkeersdoorstroming op de Beringense wegen bewaakt en indien nodig snel maatregelen kan nemen om de hinder voor de burgers en bezoekers van Beringen zoveel mogelijk te beperken. De taskforce zou minstens maandelijks samenkomen om alle geplande verkeerswerken en vastgestelde problemen te bespreken en aan te pakken.
De gemeenteraad ging niet in op het voorstel van Tijs Lemmens.
Schepen van verkeer Jean Vanhees gaat de voorstellen van de oppositie wel meenemen naar de diverse vergaderingen.
"Wij vinden het
niet opportuun om nog een bijkomend orgaan op te richten om de verkeersdoorstroming te monitoren wanneer er werken zullen aanvatten. Er bestaat reeds een verkeerscommissie die zich met dergelijke zaken bezig houdt en waarin alle betrokkenen (AWV, stadsdiensten, politie) vertegenwoordigd zijn. Op regelmatige basis komen daar allerlei zaken aan bod die met verkeer en mobiliteit te maken hebben", verduidelijkt Jean Vanhees.
Elk dossier komt eveneens aan bod in de GBC (gemeentelijke begeleidingscommissie ) waar bovenop de reeds genoemde actoren ook nog vertegenwoordigers van de Lijn, de Scheepvaart, of anderen aanwezig zijn, al naargelang ze betrokken zijn bij het dossier. En tot slot is nog de gemeenteraadscommissie rond openbare werken en mobiliteit, waar ook de politieke fracties vertegenwoordigd zijn. Wij vinden dat we op die manier voldoende organen hebben om de mobiliteit inde gaten te houden", besluit Vanhees.