De gemeenteraadsverkiezingen zijn in zicht en de campagnes draaien op volle toeren. We nemen die vandaag eens onder de loep.
CD&V Beringen heeft een uitgebreide en uniforme campagne in de markt gezet door een marketingbureau. Eén zaak is duidelijk: Thomas Vints is de lijsttrekker en staat op elke affiche. Daarnaast zijn er nog extra grote borden waar Thomas strak in de lens kijkt. Daarnaast is de partij ook goed aanwezig op internet. Hun campagne werd al vroeg op gang getrapt door een opmerkelijk filmpje. Zes jaar geleden was er in campagnes amper sprake van onlinemarketing maar nu is haast iedere partij present op internet en sociale media, ook bij CD&V dus. Bij
N-VA zweert men opnieuw met uniforme affiches in geel en zwart, een lijn die over heel Vlaanderen wordt doorgetrokken. Daarnaast is N-VA Beringen ook sterk aanwezig online met onder andere advertenties op diverse media. Ook hebben ze zelf filmpjes gemaakt om hun kandidaten in de kijker te zetten via facebook. En uiteraard vielen er ook al verschillende brochures in de bus.
Lijst Burgemeester kiest voor twee soorten affiches: de klassieke witte achtergrond en rood logo maar daarnaast zijn er ook foto's genomen op verschillende locaties in Beringen waarbij de verbondenheid met de stad moet benadrukt worden. Online heeft Lijst Burgemeester een reeks filmpjes gemaakt met wat stoutere vragen. De burgemeester speelt zijn lengte nog uit met enkele extra grote affiches die deze week werden geplaatst.
VOLUIT kiest voor een familiegevoel. Met mozaïeken en compilaties toont de partij dat ze één grote vriendenclub zijn. Op de affiches wordt dat doorgetrokken door telkens met twee of meestal met drie personen samen op de foto te staan. Alleen Hilaire Poels vond dat hij zo te weinig in beeld kwam en heeft nog eigen affiches laten maken wat een beetje afbreuk doet aan de huisstijl. Online kiest VOLUIT ook voor sfeer en gezelligheid met foto's en filmpjes waarbij de dorpen centraal gezet worden. Bij
Groen Beringen is er een campagne die nationaal gestuurd wordt maar waarbij ruimte is voor lokale accenten. Groen heeft naast de affiches ook een duidelijke online strategie met cartoons en filmpjes. Opmerkelijk was ook hun 'samenliving' actie op de markten. Trouwens de afgelopen dagen zagen we alle partijen wel op de openbare markten en evenementen.
Vlaams Belang voert nationaal campagne met de slogan 'Vlaanderen weer van ons'. Er zijn geen borden in Beringen met individuele kandidaten en online zijn ze niet aanwezig. De klassieke brochure en flyers hebben nog niet afgedaan bij Vlaams Belang.
Be.One heeft slechts 5 kandidaten maar zijn met hun affiches wel goed aanwezig in het straatbeeld. Met een schachtbok in beeld verwijzen ze duidelijk naar Beringen-Mijn en het mijnverleden. De kandidaten maakten ook enkele filmpjes waar van niet alle versies ook in het Nederlands te zien zijn.