BergHOFF Belgium uit Paal is een pionier in duurzaamheid. Het bedrijf, gespecialiseerd in keukenmateriaal, heeft er zelfs haar corebusiness van gemaakt. Daarom stelde Voka-KvK Limburg een nieuw project voor in de kantoren van BergHOFF.
De werkgeversorganisatie lanceert immers een nieuw initiatief om bedrijven intensief te informeren, ondersteunen, en begeleiden in het kader van de aankomende
Europese CSRD-richtlijn (Corporate Sustainability Reporting Directive). Deze richtlijn verplicht vanaf januari volgend jaar meer dan 2.000 Belgische ondernemingen om gedetailleerd te rapporteren over hun milieu-impact, personeelsbeleid, maatregelen tegen corruptie en omkoping, en de naleving van mensenrechten. Ondanks het uitblijven van een definitieve vertaling van de Europese richtlijn naar Belgische wetgeving neemt Voka - KvK Limburg het voortouw om bedrijven hierop voor te bereiden.
“Met een Problem Solving Team en een CSRD-opleidingsreeks bieden we grote ondernemingen én kmo’s in Limburg het houvast dat ze zullen nodig hebben op het vlak van duurzaamheidsrapportering. Er is immers geen weg meer terug”, stelt Cathérine Dreesen, directeur duurzaam ondernemen bij Voka – KvK Limburg.
De nieuwe CSRD-richtlijn is vooral gericht op grotere ondernemingen, maar ook kmo’s zullen onvermijdelijk de impact ervan voelen via hun klanten en leveranciers.
"Grote bedrijven zijn momenteel volop bezig met het verzamelen van data, maar wachten nog op een concreet kader om hiermee aan de slag te gaan. Kmo’s moeten echter beseffen dat ook zij hierop voorbereid moeten zijn. Bedrijven die proactief inspelen op deze veranderingen, zullen een stap voor hebben", klinkt het.
Een voorbeeld hiervan is het bedrijf BergHOFF Belgium uit Beringen. De verdeler van BergHOFF-keukenmaterialen in de Benelux volgt het Voka Charter Duurzaam Ondernemen-traject waarin het haar stakeholders actief betrekt bij de duurzaamheidsinitiatieven.
Zaakvoerster Hilde Rutten (foto midden) is ondertussen een waar ambassadeur van duurzaamheid en mocht in binnen- en buitenland haar visie rond duurzaamheid vertellen op grote congressen.
“Voor een KMO als ons in de supply chain is duurzaamheidsrapportering niet alleen een morele verantwoordelijkheid, maar ook een strategische noodzaak”, stelt Hilde Rutten. "Door transparant te communiceren en rapporteren over onze duurzaamheidsinspanningen verankeren we duurzaamheid echt in het DNA van ons bedrijf. Dit versterkt het vertrouwen van zowel bestaande als toekomstige stakeholders en leveranciers, en zorgt ervoor dat we als betrouwbare en verantwoordelijke partner niet alleen vandaag, maar ook morgen onze positie versterken. De voordelen hiervan voor ons zijn talrijk: van het aantrekken van bewuste klanten en investeerders tot het bevorderen van innovatie en lange termijn groei".
De volledige lijn van BergHOFF wordt nu gemaakt van gerecycleerd materiaal, een bewuste keuze die het bedrijf een voorsprong geeft wat betreft duurzaamheid. Duurzaamheid is immers de toekomst.