In september 2021 wordt de brug over het Albertkanaal in Tervant afgebroken om plaats te maken voor een nieuwe brug. De Beverlosesteenweg zal dan onderbroken zijn gedurende 9 maanden. Na die zwangerschap moet de bevalling van de nieuwe brug plaatsvinden. Maar wat gaat er gebeuren met het verkeer gedurende die 9 maanden? De automobilisten gaat wellicht last krijgen van ochtend- en avondmisselijkheid als ze in die uren in de file staan om in Beringen of Ham over het kanaal te geraken. Anderen zullen buikpijn krijgen als het verkeer constant stokt. De barensweeën worden er wel met plezier bijgenomen als de verlossing (lees: nieuwe brug) nabij is. Een verkeerschaos dreigt maar er zal niets aan te verhelpen zijn. De Beverlosesteenweg is één van de drukste verkeersaders in Beringen. Een veerpont is geen oplossing voor auto’s maar het kan de mensen misschien aanzetten om nog meer de fiets te gebruiken. De ‘nieuwe oude’ brug in Ham en de brug in Beringen zijn voor de automobilist alternatieven. De nieuwe fiets- en voetgangersbrug aan De Snep is dat een beetje voor die weggebruikers. Maar wat met de mensen van Tervant die aan beide zijden van het kanaal wonen? In een Losse Flodders in mei 2018 opperde ik al het idee om een opnieuw een vlot of veerpont uit te baten . Dat idee is blijkbaar niet in dovemansoren gevallen want de handelaars van Tervant willen nu met een petitie het stadsbestuur trachten te overhalen een overzet te organiseren tijdens de brugloze periode. Biedt een veerpont of overzet soelaas? Het zou dan zeker herinneringen oproepen aan het vlot dat tussen 1940 en 1958 de oversteek verzorgde nadat de oude brug was opgeblazen en de huidige werd aangelegd. Gaan het stadsbestuur en de bewoners van Tervant mekaar vinden in dit project? De handelaars van Tervant nemen alvast het initiatief met een handtekeningenactie in de hoop de stad te kunnen overtuigen. Het idee werd geboren in het Grauscafé bij Winny en Johan. Gauw een pintje drinken in het Grauscafé , pilletjes ophalen in de apotheek, een frietje of hotdog gaan eten in Tervant, het zal voor de inwoners aan de andere kant van het kanaal een karwei worden met veel omwegen. Velen zullen afhaken. Maar ik veronderstel dat dit zal gecompenseerd worden door mensen die vanuit Paal niet meer aan de overkant raken zonder extra kilometers. Wie niet wil omrijden zal willens nillens aan zijn zijde van het Albertkanaal als consument aan zijn trekken moeten komen. Tal van fietsers gebruiken de brug voor hun woon- en werkverkeer. Kunnen de omliggende bedrijven ook niet mee in bad getrokken worden om mee te ijveren voor een overzet? Gaan de plannen voor een modern vlot ook vlot getrokken kunnen worden? Er is nog wat tijd om na te denken over deze nieuwe uitdaging. Er hangt natuurlijk een kostenplaatje aan vast maar deze nieuwe attractie op het fietsroutenetwerk kan ook extra geld in het laatje brengen want ik kan me best voorstellen dat vele passerende fietsers er wel willen van gebruik maken om op deze originele manier het kanaal over te steken. Het zou ook de enige oversteek met een veerpont van het Albertkanaal zijn. Waarop wachten we om geschiedenis te schrijven?
(Martin Vanierschot)