Onafhankelijk raadslid Tijs Lemmens diende op de gemeenteraad een voorstel tot beslissing in om de wegen meer te asfalteren. "Er zijn in Beringen nog enkele betonnen wegen zoals de Tesssenderlosesteenweg, Schaffensesteenweg, Industrieweg... In de meeste gevallen worden deze wegen
als storend ervaren voor zowel omwonenden als gebruikers. Bovendien worden onderhoudswerken telkens op stukjes uitgevoerd waardoor de weg meermaals opgebroken wordt en toch nooit helemaal hersteld is", stelt Tijs Lemmens.
"Daarom wil ik vragen om in de toekomst als principe te hanteren dat betonnen wegen vervangen worden door asfaltwegen bij de volgende onderhoudswerken. Dit zal het rijcomfort verhogen alsook de overlast voor de omwonenden beperken. Ik heb me zelfs laten vertellen dat (eenmaal de investering gebeurd is) de onderhoudskosten van een asfaltweg lager liggen ten opzichte van een betonnen weg", zei Tijs nog op de gemeenteraad.
Schepen Thomas Vints antwoordde in de plaats van schepen van Verkeer Jean Vanhees.
"Een asfaltvrije weg biedt de weggebruikers inderdaad een groter rijcomfort dan de oude betonnen wegen. Die laatste werden vroeger in vakken aangelegd, waardoor er telkens uitzetvoegen voorkomen, die soms wel als storend worden ervaren. Hedendaagse betonwegen worden in een ononderbroken betonlaag aangelegd, waardoor er geen voegen meer aanwezig zijn", zegt de schepen.
De voorbije jaren zijn er veel herstellingen gebeurd aan betonwegen in Beringen. Op sommige plaatsen zijn verzakte platen opgeperst, op andere plaatsen zijn gebroken platen vervangen en ook is hier en daar de vlakheid van de weg verbeterd door fijnfrezen van het oppervlak.
"Met
asfaltwegen gaan we anders te werk. Er zijn wegen waarvan we de toplaag hebben afgefreesd en 4cm nieuw asfalt hebben geplaatst. Op andere plaatsen is een bestrijking aangebracht en op nog andere is een slemlaag gelegd. Wanneer we nu een betonnen wegdek moeten vervangen door asfalt, dan betekent dat de opbraak van de betonverharding. Die heeft standaard een dikte van 20 cm, hetgeen betekent dat we die 20 cm volledig moeten opvullen om opnieuw op het oorspronkelijke peil van de weg te komen. De fundering onder de betonwegen moet opnieuw geprofileerd worden, er moet bijkomende fundering aangelegd worden, er moet een onderlaag asfalt komen en daarop een toplaag. Op zich is dat allemaal wel realiseerbaar, maar hier blijkt al direct dat dit een veel kostelijker aangelegenheid is dan even een laagje affrezen om dat door nieuw asfalt te vervangen", zegt de schepen nog.
Het systematisch vervangen van betonwegen in asfaltwegen is dus niet aan de orde, besluit het college.