Ann-Sofie Vanoverstijns (CD&V) stelde een vraag over de timing van de werken aan de spoorwegbruggen van Beringen en de impact voor de burger: "De spoorwegbruggen moeten verhoogd worden omwille van de elektrificatie van de spoorweg tussen Hasselt en Antwerpen. Dit is goed nieuws, want dit betekent dat er op termijn twee treinen per uur richting Antwerpen en Hasselt zullen rijden". De bruggen die verhoogd moeten worden zijn: de fietsersbrug aan de Steenstortstaat, de brug aan de Stationstraat, de fietsersbrug van de Zandstraat en de brug van de Koerselsesteenweg ter hoogte van het station van Beringen.
Schepen van Verkeer Jean Vanhees (CD&V) gaf het antwoord.
"Voor wat de planning betreft: Infrabel heeft de bedoeling om het aanbestedingsbundel en de samenwerkingsovereenkomst tussen Infrabel en de stad op de gemeenteraad van 10 mei te brengen om dan meteen daarna de aanbesteding te lanceren. Bedoeling is dat de geëlektrificeerde spoorlijn operationeel zou zijn tegen eind 2022.
1. De kleinste ingreep gebeurt aan de fietsbrug in de Steenstortstraat die naar Be-Mine leidt (Deze brug wordt niet verhoogd). Daar worden enkel de borstweringen gesloten gemaakt, zodat men niet aan de bovenleidingen kan komen. Het is de bedoeling om tijdens de werken steeds een verminderde doorgang voor de fietsers open te houden (ter info: timing werken is afhankelijk van planning van de aannemer die nog aangesteld moet worden).
2. De brug in de Stationsstraat wordt vervangen door een nieuwe brug met twee rijstroken, die quasi op dezelfde plaats komt te liggen als de huidige brug. De oude moet dus eerst afgebroken worden vooraleer de bouw van de nieuwe kan aanvatten. Er is opgelegd dat er daar een maximum onderbreking van het verkeer mag zijn van 150 kalenderdagen.
3. De nieuwe fietsersbrug in de Zandstraat wordt naast de huidige brug gebouwd. De onderbreking van het fietsverkeer op die plaats wordt beperkt tot maximaal 7 kalenderdagen.
4. De nieuwe brug in de Koerselsesteenweg wordt op rails gebouwd naast de bestaande brug. In de constructiefase kan het verkeer over de Koerselsesteenweg dus steeds passeren. Wanneer de nieuwe brug klaar is, wordt de oude brug verwijderd en de nieuwe over de rails ingeschoven. De maximale onderbreking van de Koerselsesteenweg is bepaald op 20 kalenderdagen (ter info: deze onderbreking is ook noodzakelijk om de aantakkende wegen opnieuw te kunnen aansluiten op de verhoogde brug)
Wanneer een brug tijdelijk afgesloten wordt, zal het verkeer omgeleid moeten worden. Dit zal enkel voor de Stationsstraat wat langer duren. Voor de andere bruggen is dat vrij beperkt in tijd.
De aannemer aan wie het werk gegund zal worden, wordt aangesteld voor het geheel van de vier bruggen op ons grondgebied. Hij kan zelf bepalen in welke fasering/volgorde hij de verschillende bruggen zal aanpakken. Wel is vastgelegd dat het fietsverkeer in de Zandstraat en de Koerselsesteenweg nooit gelijktijdig mag onderbroken zijn en ook in de Steenstortstraat en de Stationsstraat moeten de fietsers steeds via één van beide bruggen kunnen".