Het is vandaag
Black Friday, de zoveelste rage die vanuit Amerika komt overwaaien. Na
Halloween mogen we ook meefeesten de dag na
Thanksgiving waarbij reuze kortingen worden aangeboden. Voor de Amerikanen is de dag na Thanksgiving een vrije dag en dus ideaal om hun kalkoen te verteren maar vooral om te gaan shoppen. De wegen naar de shoppingmalls zien dan zwart van het volk. Vandaar de naam. Ook Beringen ontsnapt niet meer aan de rage. Be-MINE Boulevard maakt er een Black Weekend van, de kerstversiering is alom aanwezig,
Merry Christmas lezen we op de etalages. Sinterklaas is amper nog te bespeuren, laat staan de Zwarte Pieten. Deze week kopte nog een krant dat we in België stilaan veramerikaniseren. De Amerikaanse fastfoodketens hebben eindelijk ook België op de kaart gevonden, wekelijks opent er in ons land wel een of andere Amerikaanse fastfoodgigant een restaurant. Over enkele weken zal in Paal
Mc Donalds de deuren openen, het zal er een stormloop zijn de eerste weken, net zoals eerder dit jaar bij de opening van
Domino's pizza. Onze Vlaamse eetcultuur ligt onder druk, we schrokken net als de Amerikanen de hele dag en nacht door. Samen eten aan tafel met de kinderen wordt een zeldzaamheid. En we schrijven vaker en vaker in het Engels...Maar België is Amerika nog niet. Er is een hele generatie jongeren die terug (milieu)bewust wil eten en leven. Vegan is hot, grootmoeders keuken en de korte keten winnen aan belang. Denk maar aan restaurant Oogst van Eden in Korspel waar lokale producten centraal staan.
Think Global, buy local is daarom al bijna een even vaak gehoorde slogan als Black Friday. De handelaars van Beringen-centrum boycotten daarom deze Black Friday en maken er een gezellige
Pre-Xmasshopping of Giving Friday van. What's in a name?
(Hans Put)