Raadslid Ann Govaerts (CD&V) stelde een mondelinge vraag over het onderhoud de waterlopen en grachtenbeheer.
"
In het verleden werd de onderhoudswerking van de beken in onze stad jaarlijks uitgevoerd
door de provincie Limburg, waardoor de waterdoorstroming werd gewaarborgd. Sinds het
najaar van 2023 gebeurt dit onderhoud niet meer. Met de recente aanhoudende regen zien we
een duidelijke toename van wateroverlast, wat voor inwoners een groot probleem vormt. De
waterloopbeheerder heeft aangegeven dat de aannemer voor het onderhoud niet meer zal
plaatsvinden.
Mijn vraag aan de gemeenteraad is: hoe gaat de stad dit aanpakken? Zal er een oplossing
worden gezocht om het onderhoud van de beken opnieuw structureel en tijdig te laten
gebeuren?
Schepen Jessie De Weyer (N-VA) gaf antwoord.
"Er zijn met de overvloedige regen de voorbije weken heel wat vragen bij onze diensten binnengekomen dus sta mij toe om ook algemeen de situatie even te schetsen.
In eerste instantie is het belangrijk om na te gaan wie er bevoegd is. Zo hebben we
- de baangrachten, waarvoor de stad bevoegd is als wegbeheerder.
- de onbevaarbare waterlopen van 1e categorie: waarvoor de Vlaamse Milieumaatschappij bevoegd is
- de onbevaarbare waterlopen van 2de categorie waarvoor de Provincie Limburg bevoegd is (waarvan zij 75 % zelf onderhoudt en ook een deel door de wateringen onderhouden wordt)
- Tot slot zijn er ook nog private grachten waarbij het onderhoud dient te gebeuren door de eigenaar van de grond waarop die gracht gelegen is. Bij perceelsgrachten tussen twee percelen dient het onderhoud te gebeuren door de beide aangelanden.
In het kader van uw vraag gaat het om een beek die beheerd wordt door de provincie, en waar er, net zoals voor de Vlaamse Milieumaatschappij, ook een specifiek meldpunt is. Vragen kunnen in de toekomst daar dan ook zeker gesteld worden.
Officieel hebben wij over het stopzetten van de werkzaamheden waar u naar verwijst, niets vernomen. Maar n.a.v. uw vraag hebben de diensten wel even informeel navraag gedaan, en het blijkt inderdaad dat er recent een wijziging is geweest in de aannemer die deze onderhoudswerken voor de provincie uitvoert.
Binnen dit provinciaal onderhoud is ons grondgebied opgedeeld in een noordelijk en een zuidelijk deel. Zuidelijk is er geen achterstand. Noordelijk is men bezig met het wegwerken van de achterstand die ontstaan is bij de wijziging van aannemer. Onze diensten hebben vastgesteld dat men zo afgelopen week bezig was ter hoogte van de Industrieweg. Er wordt dus wel degelijk nog onderhoud uitgevoerd en we vermoeden dat enige achterstand die er was bij de beken ook op die manier zal weggewerkt worden.
Tot slot, en voor de volledigheid wil ik ook nog even meegeven hoe het zit met het beheer van de grachten, waarvoor wij als stad wel bevoegd zijn. Dat beheer is enige tijd overgenomen geweest door Fluvius, maar omdat dat onderhoud toch niet op het niveau was zoals wij het wensten, zit dit nu sinds enkele jaren opnieuw in eigen beheer bij de stad. We hebben helaas dan ook een achterstand weg te werken en momenteel gebeuren de werken aan grachten vooral op basis van meldingen. Het is echter de bedoeling om deze legislatuur een degelijke inventarisatie, waarbij duidelijk is welk type gracht het is, en of er machinaal dan wel manueel moet worden geruimd. Op basis daarvan kan er dan ook een gedegen plan van structureel onderhoud uitgewerkt worden.
Ik wil ook nog meegeven dat in tegenstelling tot wat veel mensen denken, een gracht niet dient niet om water meteen zo snel mogelijk te laten wegvloeien. Bedoeling is dat water lokaal in de bodem kan infiltreren. Indien er zich problemen voordoen, dan kunnen mensen steeds een melding maken via het meldingssysteem op onze website. Als het effectief gaat om een gracht die onder onze bevoegdheid valt, dan komt een deskundige ook steeds ter plaatse om na te gaan wat er juist dient te gebeuren en wordt dit werk ingepland. Maar op termijn hopen we dus dat met een degelijk beheersplan van de grachten we ook minder ad hoc zullen moeten werken"