Tijdens BelevingWerkt! leidde moderator Jan Boots het eerste panelgesprek met drie sterke stemmen uit Bocholt: Bob Martens (Brouwerij Martens) vertelde hoe de brouwerij inzet op kwaliteit, duurzaamheid en storytelling om bierbeleving future proof te maken.
Erik Van Gompel (vzw Mag het iets meer zijn!) legde uit hoe samenwerking met gemeente en brouwerij leidt tot evenementen op maat van Bocholt, en hoe de Zuid-Willemsvaart een troef voor de toekomst kan zijn.
Schepen Lieve Theuwissen benadrukte dat beleving veel breder is dan evenementen: het gaat om investeringen in de openbare ruimte en initiatieven die inwoners en bezoekers verbinden en trots maken op hun gemeente.
Bier als verbindende factor
Bob Martens schetste hoe de rol van bier de afgelopen decennia geëvolueerd is. Waar bier vroeger enkel stond voor gezelligheid, speelt het vandaag ook in op thema’s als gezondheid en bewuste consumptie. De brouwerij kiest daarom voor een breed aanbod, van kwaliteitsbieren tot alcoholvrije varianten, en investeert fors in duurzaamheid. “We willen future proof zijn, zonder onze traditie te verliezen,” aldus Martens. “Maar je moet dan wel voor kwaliteit gaan, maar “storytelling” is al even belangrijk: je verhaal doen en vertellen waarom en hoe je het verschil maakt, en dat doen we al lang: Proving the future since 1758.”
Daarnaast ziet de brouwerij zichzelf niet enkel als economische speler, maar ook als partner in de gemeenschap. Door lokale verenigingen en evenementen te ondersteunen, blijft de brouwerij geworteld in de samenleving. “Wij zijn hier sinds 1758 en willen er ook voor de Bocholtenaren zijn,” klonk het.
De ambitie blijft Bocholt nog meer een biergemeente te maken dan wat het nu is, waardoor de mensen van heinde en ver komen om het Bocholts bier te leren kennen. Het “Bier Experience Center’ in Amsterdam bewijst dat zo iets kan werken.
“Het mag iets meer zijn”
Voor Erik Van Gompel ligt de kracht van vzw Mag het iets meer zijn! in de samenwerking met zowel gemeente als brouwerij. “Dat zijn onze natuurlijke partners. Samen maken we beleving mogelijk.” Hij looft ook het feit dat de gemeente een dienst “Beleving” heeft, maar ook de kwaliteiten van de technische diensten van Bocholt die de activiteiten mee faciliteren. Hij verwees naar geslaagde evenementen zoals de Seizoenstrail en run kort na corona, toen er een enorme ‘knaldrang’ heerste. Ook de Spiegelfeesten bewezen dat evenementen in Bocholt stevig kunnen groeien, mits ze aansluiten bij de eigenheid van de gemeente.
Volgens Van Gompel ligt de toekomst van Bocholt ook langs het water. De Zuid-Willemsvaart vierde vorig jaar haar 200-jarig bestaan en biedt volgens hem nog veel kansen om toerisme, natuur en beleving te koppelen. “Water verbindt. Als we dit slim uitbouwen, kan het een hefboom worden voor de hele regio.”
Schepen van beleving
Schepen Lieve Theuwissen lichtte toe dat beleving in Bocholt veel breder gaat dan het organiseren van evenementen. “Beleving is geen synoniem voor fuiven of festivals. Het gaat om het totaalpakket: hoe inwoners en bezoekers de gemeente ervaren.”
Daarbij worden alle vrijetijdsdiensten betrokken: toerisme, cultuur, milieu, recreatie, verenigingen en vrijwilligerswerking. Concreet gaf Theuwissen voorbeelden van nieuwe wandelingen, waaronder een snuffelwandeling voor honden en een parkenwandeling met speelplekken. “Beleving kan ook gewoon zijn: rustig wandelen, genieten van de natuur of samenkomen op een bankje in het centrum, beleving is dus zeker niet voor iedereen hetzelfde. Lieve keert terug naar de wandelingen die recent werden georganiseerd: wandelen met de hond is anders dan met kinderen, vandaar dat je ook daar op moet letten.
Volgens de schepen is investeren in de kwaliteit van de openbare ruimte een sleutel tot succes “Als een bestuur zelf vertrouwen toont en middelen inzet, volgt de ondernemer. Dat creëert een versnelling in beleving en dynamiek. Maar als de mobiliteit niet klopt, dan klopt de beleving ook niet. En als de technische dienst het niet kan uitvoeren, dan loopt het ook niet.”
Beleving als DNA van Bocholt
In het slot van het gesprek kwamen de panelleden terug op de vraag hoe Bocholt zich kan onderscheiden. Voor Martens ligt de kracht in authenticiteit: de brouwerij wil de traditie van 9 generaties koppelen aan innovatie en storytelling. Van Gompel benadrukte het belang van kleinschalige, kwalitatieve evenementen die herkenbaar zijn voor de inwoners: “Altijd op maat van Bocholt, nooit organiseren om te organiseren.”
Schepen Theuwissen besloot dat beleving voor iedereen iets anders betekent, maar dat de rode draad altijd dezelfde is: verbinding creëren, mensen trots maken op hun gemeente en bezoekers een warm gevoel meegeven.
Het panel was unaniem: beleving is geen bijkomstigheid, maar een rode draad doorheen de werking van gemeente, verenigingen en ondernemers. “En precies dat maakt Bocholt uniek.”
Morgen het laatste verslag rond het thema Beleving, van het tweede panelgesprek met Siemen Vanmierlo (Farmfun), Jan Schrijvers (vertegenwoordiging sport zoals Bocholt tennis, Sezoens rally, Sezoens Achilles handbal, Bocholt VV voetbal), Frederik Coninx (Goolderheide) en Paul Weijtjens (Sloerodoe)
Marc Faes