Ondanks de toenemende digitalisering van marketingstrategieën is drukwerk nog altijd een waardevolle toevoeging. Met drukwerk heeft u nog altijd unieke voordelen te pakken, waar digitale marketingkanalen niet tegenop kunnen. Een effectief medium dus, zeker als onderdeel van een uitgebreide marketingmix. Enkele redenen waarom het belang van drukwerk niet onderschat moet worden leest u hier.
Drukwerk is tastbaar
De tastbaarheid van drukwerk heeft nog altijd een ongeëvenaard effect. Wanneer mensen iets fysiek kunnen vasthouden laat dit een diepe indruk achter. Meer dan een digitaal bericht zal doen. Tevens creëert dit een sterker gevoel van verbondenheid met een merk. Hierdoor kan het inzetten van fysiek promotiemateriaal een manier zijn om u juist te onderscheiden van de rest in de digitale wereld.
Zo zetten nog altijd vele organisaties in het bedrijfsleven, de evenementen- of horecabranche, drukwerk in als ondersteuning van een uitgebreide marketingstrategie. Dit merken ze ook bij de
drukkerij in Brugge, waar de persen nog altijd druk in de weer zijn met diverse soorten promotiemateriaal zoals flyers, banners, visitekaartjes of posters.
Het geeft een groter gevoel van geloofwaardigheid
Doordat drukwerk een tastbaar product realiseert, wekt het sneller een gevoel op van geloofwaardigheid en betrouwbaarheid. Wanneer professioneel drukwerk goed ontworpen is, straalt de kwaliteit een bepaalde professionaliteit uit die vertrouwen van uw merk kan vergroten.
Zeker in sectoren waar tastbare materialen belangrijk zijn, zoals bedrijven in luxegoederen of vastgoed, kan dit een nuttige toevoeging zijn aan de promotie. In dit geval kan drukwerk het gevoel van betrouwbaarheid vergroten.
U kunt specifiek de doelgroep benaderen
Gedrukte materialen bieden de mogelijkheid om een specifieke doelgroep op een gerichte locatie te bereiken. Wanneer u een heel breed publiek wilt bereiken zijn plekken als beurzen en evenementen de ideale locatie om promotiemateriaal te verspreiden. Maar wilt u juist een heel specifieke doelgroep benaderen? Dan kan het ook uiterst effectief zijn om gericht in geografische gebieden de materialen uit te delen. Weet u in welke buurten uw doelgroep woont, of welke interesses zij veelal hebben? Drukwerk stelt u in staat om zichtbaar te zijn bij specifieke doelgroepen voor een optimaal bereik.
Drukwerk houdt de aandacht langer vast
Ander voordeel aan drukwerk is dat het de aandacht langer vast kan houden. Dit komt voornamelijk doordat we in de digitale wereld zo snel en veel informatie tot ons krijgen, dat de aandachtspanne hier minimaal is geworden. Digitale advertenties kunt u ook een stuk sneller wegklikken. Doordat fysiek promotiemateriaal vaak in een bewust momentje wordt uitgedeeld, of hier op een bewust moment naar wordt gekeken, houdt het de aandacht van het publiek langer vast. Dit biedt u de kans om de boodschap effectiever over te brengen.
Zo valt u op tussen de massa
Drukwerk biedt dus de kans om op te vallen in de massa van digitale media. Maar u kunt ook opvallen tussen andere fysieke promotiematerialen, door te kiezen voor een uniek ontwerp en speciale afwerkingen. Zo heeft u keuze uit verschillende soorten materialen, foliedrukken, papierkeuzes of vormen. Een pakkend ontwerp zal helpen om op te vallen en een blijvende indruk achter te laten.
Wanneer u zelf een ontwerp wilt maken kunt u dit via de website van
Drukland België eenvoudig uitwerken met de gratis ontwerptool. Hier kunt u een eigen design maken zonder extra programma’s te hoeven downloaden. Zo maakt u promotiemateriaal zoals u dat wenst. Maakt u al gebruik van drukwerk als onderdeel van de marketingstrategie?
(Buiten de verantwoordelijkheid van de redactie)