Op de gemeenteraad stonden gisteravond drie belangrijke punten rond ruimtelijke ordening op de agenda. Het bestuur liet een woonbehoeftestudie maken en het eindrapport daarvan werd goedgekeurd. Daarnaast werden ook de nieuwe stedenbouwkundige verordeningen inzake detailhandel en parkeerplaatsen bij gebouwen goedgekeurd. Leopoldsburg is een kleinstedelijk gebied met woonfunctie. Zo heeft de provincieLimburg ons afgebakend. Om een goed woonbeleid te kunnen voeren, moeten we weten hoeveel woningen er in de gemeente nodig zijn, nu en in de toekomst.
Naast het aantal moeten we ook een goed beeld krijgen van welke woonvormen nodig zullen zijn (bvb. één- of meergezinswoningen).
Om die woonfunctie te vervullen werd er 15 jaar geleden een eerste woonbehoeftenstudie gemaakt. Zo’n studie analyseert onder andere het bestaande woningenpatrimonium en de geschatte bevolkingsgroei in onze gemeente. Hierin stond dat er een woningnood zou zijn van 1.065 tot 1.201 woongelegenheden, zonder de evolutie bij defensie (hier werden zo’n 200 woongelegenheden voor gerekend).
Tussen 2007 en 2022 zijn er effectief 1.046 bijkomende woongelegenheden gerealiseerd. Dit zorgt voor 3.136 inwoners of zo’n 200 per jaar.
Het gemeentebestuur liet nu opnieuw een woonbehoeftestudie uitvoeren. Het eindrapport werd gisteren goedgekeurd door de gemeenteraad. De belangrijkste conclusie is dat er de komende jaren tot 2040 zo’n 582 woongelegenheden nodig zijn, maar dat we daarvoor geen woonuitbreidingsgebieden zullen moeten aansnijden.
Detailhandel
De huidige stedenbouwkundige verordening inzake detailhandel dateert van 2016 en was aan een vernieuwing toe. "We willen hiermee onder andere de leegstand in de handelspanden aanpakken. Tegelijk stemmen we de verordening af op de Vlaamse wetgeving.
In de verordening worden zones of kernwinkelgebieden aangeduid waarbinnen bepaalde stedenbouwkundige voorschriften van toepassing zijn. In de nieuwe verordening gaan we van vier naar drie zones: het centrumgebied (zone 1), het randgebied (zone 2) en het handelsgebied Lommelsesteenweg (zone 3).
De eerste twee zones krijgen een aangepaste afbakening. In het centrumgebied wordt het mogelijk om achter een handelspand een woning te realiseren. In het randgebied moet het omvormen naar wonen makkelijker worden. In het handelsgebied langs de Lommelsesteenweg wordt nu ook horeca toegelaten".
Parkeerplaatsen bij gebouwen
De verordening rond parkeerplaatsen bij gebouwen werd in 2020 grondig vernieuwd, maar ervaring wijst uit dat er toch aanpassingen nodig waren. De afbakeningen van de twee centra worden aangepast. In deze centra wordt de parkeernorm per wooneenheid verlaagd van 1,5 naar 1 parkeerplaats.
Het centrum van Leopoldsburg beperkt zich tot zone 1 en 2 uit de bovenstaande verordening. Het centrum van Heppen wordt beperkt uitgebreid.
Nieuw in de vorige verordening was de mogelijkheid om een deelwagen te voorzien in ruil voor een aantal parkeerplaatsen. Dit systeem wordt nu bijgeschaafd. Ook het aantal fietsen per wooneenheid wordt aangepast.