Gemeenteraad
Na opening van de zitting stelde de oppositie vast dat de meerderheid niet in aantal was, maar na kort overleg werd besloten om toch aanwezig te blijven en op die wijze constructief te willen zijn. Het werd een enorm lange zitting (tot 00.30 uur…) met als voornaamste discussiepunten de ‘kunst in de Kerkstraat’, de concessie voor het dierenasiel, de samenstelling van jury’s, de leegstand in de Kerkstraat en pop-ups, de waterellende en de parkeergelegenheden in het centrum.
Agendapunt vier behandelde de overeenkomst voor de creatieopdracht ‘Kunst in de Kerkstraat’. Schepen Geert Jansen lichtte de stand van zaken toe, waarbij duidelijk werd dat het niet gaat om één beeld, maar om een concept, een constructie. De opdracht wordt voor 150.000 euro toegekend aan Gijs Van Vaerenberg, de kunstenaar die al op meerdere plaatsen erg opvallende constructies plaatste (kerkje Borgloon, Leuven, Utrecht…). Vanuit de oppositie was er erg klare kritiek. Zowel PvdA+ als CD&V hadden problemen met het erg hoge bedrag, zeker omdat ze niet weten wat ze ervoor in de plaats gaan krijgen. Voor Sooi Van Limbergen (PvdA+) is dit ook een gemiste kans om eigen kunstenaars een platform te geven. Hij stelde als alternatief voor om meerdere sokkels in de straat te plaatsen waarop lokale kunstenaars tijdelijk werk kunnen tentoonstellen.
Punten 12 en 13 behandelden de verkeersveiligheid rondom de scholen Balu op Lutlommel en de Speling in Eltenbos. Hierover later méér in een apart artikel.
Daarna kwam de rekening van de gemeente 2015 aan bod. Schepen Rita Phlippo zei dat deze werd afgesloten met een positief saldo van 4.334.874 euro. Minder uitgaven sproten vooral voort uit de afsplitsing van de Brandweer, de kritische kijk op het personeelsbeleid en de integratie stad/OCMW. Meer inkomsten waren er dan weer door een positieve balans voor de opbrengst van de windmolens en een erg goeie houtverkoop. Als conclusie deelde de schepen ook nog mee dat er een positieve evolutie is van het exploitatiebudget, dat de positieve balans mede te danken is aan dienstoverschrijdend werken én ze wees ook op een vermindering van de schuldenlast van 2 miljoen euro.
Punt 21 ging over een toegangsreglement voor G-sport. Met dit nieuwe reglement (enig in Limburg) wil het stadsbestuur nog méér inzetten op sport voor mensen met een beperking. Zo zullen vanaf nu G-initiatieven beter ondersteund worden, zijn er subsidies voor aankoop aangepast sportmateriaal en aanpassingen infrastructuur én ook rechtstreekse ondersteuning voor talentvolle G-sportatleten. In totaal wordt er 10.000 euro voorzien voor dit reglement. Schepen Jasmine Van Grieken kreeg lof van alle banken voor dit initiatief, enkel Nancy Bleys (CD&V) had de bemerking dat zij “betreurde dat het reglement niet werd opengetrokken naar jeugd- en culturele verenigingen”.
Volgende punt was de overeenkomst uitbating nieuw dierenasiel. Schepen Anick Berghmans stelde dat de mensen van Noodasiel vzw bereid waren om voor een half jaar deze concessie te doen. Vanuit CD&V kwamen er andere berichten, waaruit bleek dat dit allemaal niet zo zeker was. Immers: de vzw zou voor dit half jaar nog voor ettelijke duizenden euro’s investeringen moeten doen, en heeft geen enkele zekerheid omtrent volledige vergoeding indien zij na dit half jaar niet de definitieve concessie in de wacht zouden slepen. De schepen bleef bij haar standpunt en beweerde goede afspraken te hebben met de mensen van het Noodasiel. Zowel N-VA als PvdA+ betreurden de gang van zaken en spraken van een ‘ongelukkige of vreemde timing’. De betere oplossing ware volgens hen geweest om alles gewoon een half jaar uit te stellen en dan in één keer een definitieve uitbating toe te kennen.
Punt 27 ging over de samenstelling van jury’s bij aanwervingen binnen het stadsbestuur. Hierover ontstond een vinnige discussie tussen schepen Kris Verduyckt (sp.a) en Karel Wieërs (N-VA). In het nieuwe reglement is immers voorzien dat er minstens 1/3 externen in de examenjury’s moeten zetelen, daar waar dit in het verleden minstens de helft was. Volgens de N-VA wordt hiermee de poort terug wagenwijd open gezet voor politieke benoemingen. Schepen Verduyckt verdedigde de beslissing door te stellen dat dit enerzijds mogelijk is dankzij reglementering van de hogere overheid, én dat hij het volste vertrouwen heeft in het eigen personeel. “Onze mensen weten beter dan wie ook wie het beste past op hun dienst”.
Bij punt 33 vroeg Nancy Bleys (CD&V) dat er meer inspanningen zouden gebeuren om iets te doen aan de leegstand in de Kerkstraat, en zij dacht hierbij in eerste instantie aan de ondersteuning van pop-up winkels. En niet alleen, zoals nu het geval is, tijdelijk gedurende één maand (december), maar structureel. Uiteraard moet financiële ondersteuning van jonge ondernemers gepaard gaan met gesprekken met eigenaars betreffende de huurprijzen. Vanuit het stadsbestuur zag zij “veel woorden en weinig daden”. Schepen Geert Jansen beaamde de bezorgdheid van mevr. Bleys, maar benadrukte ook dat er binnen het stadsbestuur al heel wat initiatieven lopen, o.a. binnen de werkgroep ‘Leegstand’. Burgemeester Vanvelthoven (die ondertussen de vergadering vervoegd had) benadrukte ook dat niet alle heil vanwege het stadsbestuur moet verwacht worden, ook handelaars moeten inspanningen leveren, net zoals eigenaars. Enkel door samen te werken, kan er resultaat bekomen worden.
Het punt i.v.m. de waterellende werd door zowel CD&V (Nancy Bleys) als door de SP.a (Loes Mispoulier) aangebracht. Beiden hadden vragen naar het aantal oproepen en schadedossiers, en hoe deze verder afgehandeld werden. De burgemeester wist van een 500-tal oproepen op die bewuste avond/nacht. En in totaal werden er 379 dossiers geregistreerd op het stadhuis ter waarde van 1,8 miljoen euro voor het Rampenfonds. Dit dossier is nu bij de hogere overheid ingediend, en het is nu afwachten of het wordt goedgekeurd. Wanneer dit zover is, moeten al die 379 mensen een definitief dossier indienen. Indien u tot nu toe nog géén dossier zou ingediend hebben, kan dat op dat ogenblik ook nog! Nancy Bleys vroeg zich ook af of er wel voldoende werd gedaan om deze ‘ramp’ te voorkomen, en of er al een degelijke evaluatie had plaatsgevonden. De burgemeester repliceerde dat alles wat men tot beschikking had goed heeft gewerkt, er was nu eenmaal téveel water, hiertegen is niks of niemand bestand.
Sooi Van Limbergen had tot slot nog enkele korte vragen. Een eerste ging over de verkeersveiligheid van de Stationsbuurt. Hierin kreeg hij een bevredigend antwoord dat er voor 2017 geld is voorzien om een wandelpad aan te leggen tussen station en Ring (indien de hogere overheid dit tenminste toestaat). Ook op het onbemand zijn van het loket kwam hij nog eens terug. De burgemeester blijft dit betreuren, maar heeft in deze geen enkele beslissingsmacht. Volgens de laatste berichten zou er vanaf september een food/horecazaak komen… En wellicht zouden dan via het internet hier toch tickets kunnen gekocht worden. Maar afwachten is hier nog even de boodschap. De slotvraag ging over de brochure ‘Lommel Leeft’ waarin sommige activiteiten worden aangekondigd als ‘gratis’, terwijl er in kleine lettertjes dan wel bij staat, dat de kinderen best een beetje centen meebrengen. Slechte communicatie volgens PvdA+. Schepen Berghmans benadrukte dat de info wél volledig correct was, aangezien de activiteit ‘an sich’ volledig gratis is, en die centjes enkel bedoeld zijn om eventueel na de activiteit een aandenken te ‘kopen’.
Voor aanvang van de gemeenteraad van gisteren – dinsdag – was er ook nog een
woordmelding vanwege Wannes Wilms i.v.m. het organogram van de stad en
de lopende procedures hiertegen.
Nieuwere berichten in
'Gemeenteraad'Oudere berichten in
'Gemeenteraad'