Gemeenteraad
Een eerste ‘interessant’ punt op de agenda gisteravond betrof de participatie in het kader van het verbreden en verdiepen van het mobiliteitsplan. Schepen Cremers (sp.a) lichtte toe dat volgende thema’s werden geselecteerd: aanvulling van ruimtelijke ontwikkelingen/strategische projecten en hun effecten, aanzetten tot trage wegen, fietsbeleid, parkeerbeleid en snelheidsbeleid, en tot slot ondersteunende maatregelen zoals sensibilisering, evaluatie en tarifering parkeren. Concreet kondigde hij daarover ook vijf hoorzittingen aan, een klankbordgroep en een communicatieplan. Eind 2017 zou dit allemaal achter de rug moeten zijn. Vanuit de oppositie betreurde Nancy Bleys (CD&V) het afwezig zijn van de aandachtspunten ‘verkeersveiligheid’ en ‘toegankelijkheid’, en maakte Karel Wieërs (N-VA) de opmerking dat hij hoopte dat nu eindelijk eens écht zou geluisterd worden naar de mensen.
Tweede punt met enige discussie was de ontwikkeling van het binnengebied Mudakkers (voormalige WICO). Ook dit werd toegelicht door Walter Cremers. Op deze site komt er een Publiek Private Samenwerking tussen de stad en een private partner voor de ontwikkeling van een project met wonen/diensten en een ondergrondse parking voor 250 auto’s. Ondertussen werden er meerdere dossiers ingediend en het schepencollege heeft er hiervan vier weerhouden die nu een écht ontwerp mogen maken. Een beslissing over een definitief ontwerp valt tegen de zomer van dit jaar. Karel Wieërs beaamde dat dit een erg mooi project zou kunnen worden, maar stelde zich vragen over het tijdelijk verdwijnen van parkeerplaatsen tijdens de bouw, waarop de schepen en de burgemeester antwoordden dat de nieuwe ondergrondse parking al in gebruik zou kunnen genomen worden tijdens de werken, en dat er ook nog naar alternatieven gezocht wordt. Sooi Van Limbergen (PVDA+) pleitte ook nog voor betaalbare en/of sociale woningen binnen dit project.
In een extra punt bracht hij de té snel rijdende auto’s in de Kerkstraat ter sprake. Eén van de oorzaken lag volgens hem in het feit dat het bord van aankondiging van het ‘winkelerf’ niet zichtbaar is wanneer je uit de richting Leopoldlaan komt. Burgemeester Vanvelthoven (sp.a) had cijfertjes bij in deze: van 21 tot 31 december deed de politie tellingen in de Kerkstraat en telde er op die tien dagen 4905 auto’s. Hiervan reden er 3351 maximaal 20, en 1554 te snel. Dit is dus inderdaad nog véél te veel, en hij kondigde aan dat dit in het infoblad van februari nog eens duidelijk in de verf zal worden gezet, en wat de slechte zichtbaarheid van het bord betreft gaat dit nagekeken worden door de politie.
Nog enkele korte punten:
- De naam van de verbindingsweg van de Norbert Neeckxlaan naar de stedelijke begraafplaats werd definitief vastgelegd op ‘Vonderdreef’. Hieromtrent was er unanimiteit in de gemeenteraad. Jaak Theuws (CD&V) kwam nog wél tussen i.v.m. de naam van het crematorium (Stuifduin), wat hij een erg slechte keuze vond;
- Afsluiting met bareel van Ruwe Heuvelweg nefast voor hondenlosloopzone: er komen extra borden aan de zone te hangen om de mensen hierop te wijzen, en de mogelijkheid zal ook bekeken worden om de bareel eventueel iets meer naar achter te plaatsen;
- Karel Wieërs had felle kritiek op het personeelsfeest van de stad. Hij noemde dit ‘ondermaats’, ‘Ernest Claestoestand’ en ‘personeel onwaardig’. Ook de kost van 5.800 euro werd in vraag gesteld, aangezien er volgens hem slechts 200 aanwezigen waren op 700 personeelsleden. Burgemeester Vanvelthoven betreurde deze uitspraken, en noemde onze stad nu net als hét voorbeeld, een van de weinige besturen waarin het personeel zélf de kans krijgt zijn eigen feest te organiseren, waarbij 15 mensen in de werkgroep keihard hun best hebben gedaan, mét de nodige felicitaties achteraf. Hij ontkrachtte ook de cijfers van de N-VA, aangezien er 355 inschrijvingen waren, een 50-tal méér zelfs dan het jaar ervoor;
- Ook nog vragen vanwege de N-VA betreffende kruispunt Astridlaan – Leopoldlaan: wat is hier de bedoeling? Welk ‘project’ komt er hier? Schepen Cremers beaamde dat er hier ‘een project’ zit aan te komen, vanuit de privésector, waarbij een gedeelte van de braakliggende grond zou worden aangekocht van de stad. Het gaat hier om het perceel dat rechts ligt einde Astridlaan als je de Leopoldlaan op moet;
- Nancy Bleys (CD&V) kwam nogmaals terug op ondersteunende maatregelen om de leegstand een halt toe te roepen, en herhaalde het standpunt van haar fractie dat deze subsidies naar jonge, nieuwe zelfstandigen zouden moeten gaan en niet naar grote ketens. Zij hield ook een pleidooi om meer in te zetten op innoveren, zich onderscheiden van de ‘anderen’. Zij vreesde ook dat dankzij deze subsidies de té hoge huurprijzen alleen maar in stand gehouden worden, i.p.v. te dalen. Ook bij de aanwending van de subsidies aan ‘Bruisend Lommel’ stelde ze zich vragen;
- CD&V had ook nog een extra agendapunt betreffende de knooppuntenwandelroutes. Nancy Bleys betreurde dat er vier jaar geleden niet werd ingegaan op de suggestie van de CD&V om zich aan te sluiten bij de knooppuntennetwerk voor wandelaars. Schepen Véronique Caerts (Open VLD) had echter goed nieuws bij en kon meedelen dat er 205.000 euro subsidie is toegezegd in december om Bosland aan te sluiten op dit netwerk. Voor Lommel alleen betreft het 197 kilometer wandelpaden;
- Loes Mispoulier (sp.a) stelde zich vragen bij de nieuwe regeling van de belbussen en het nieuwe systeem sinds vorig jaar. Meerdere leden van haar fractie ontvingen hieromtrent al klachten van gebruikers, want vele Lommelaars geraken sindsdien niet meer op hun bestemming. Schepen Cremers beaamde dat de dienstverlening erop achteruit gegaan was, en beloofde dit opnieuw aan te kaarten bij ‘De Lijn’, maar deze wil eerst een grondige evaluatie doorvoeren.
Nieuwere berichten in
'Gemeenteraad'Oudere berichten in
'Gemeenteraad'