De vierde kandidaat voor de titel van ‘Lommelaar van het Jaar’ is de
CEO van Staf Cars, nl. Paul Cremers. Maar velen zullen hem zeker ook kennen als ‘Lommel SK-man’.
Staf Cars is een Lommels bedrijf dat al sinds 1952 bestaat en dat sinds 1991 werd overgenomen en geleid door Paul. Niet zomaar vanuit het niets natuurlijk, want vader Staf had het bedrijf opgericht, en zelf had Paul ondertussen ook al zijn eigen busbedrijf in Breda. En Staf Cars is al die jaren stevig gegroeid, wat de tewerkstelling én de mobiliteit in Noord-Limburg zeker ten goed kwam. Bij de overname reden er 9 bussen voor het bedrijf, nu 120, en in 2018 kende het bedrijf in Amerika een uitbreiding met 10 bussen, en voor volgend jaar worden er dat 20!
Paul was ook enigszins verrast door deze nominatie, want ondanks het succes van zijn bedrijf is hij een
erg bescheiden man gebleven. “Mijn bedrijf, dat is belangrijk. Ikzelf ben maar één deel daarvan, en zeker niet belangrijker dan de anderen”. Maar ondanks zijn bescheidenheid is hij wél erg ambitieus. Zo wordt er momenteel stevig gebouwd in Pelt aan een nieuwe ruimte voor zowel de bussen als de administratie (
ook de foto bovenaan werd hier op de werf genomen…). “Maar het is als rasechte Lommelaar toch een beetje met
‘pijn in het hart’ dat ik nu ga verhuizen naar Pelt, maar dit was als busbedrijf, vlak naast de oprit naar de N74, de meest ideale ligging”.
Dhr. Cremers heeft ook uitgesproken ideeën over mobiliteit in het algemeen, en heeft ook op dit vlak nog heel wat ambities. Zo wil hij erg graag een pilootproject uitvoeren in Lommel i.v.m. basismobiliteit én tevens een snelle verbinding vanuit Noord-Limburg naar de Corda Campus. Maar ook bij het energie-vraagstuk staat hij stil, en doet daaromtrent toch een bijzondere uitspraak… “Uiteraard denken wij véél na over het milieu en de CO2-uitsoot, maar zomaar zonder boe of bah overschakelen op elektrisch is volgens mij niet de juiste oplossing. Wanneer je onze uitstoot nu bekijkt met de Euro 6 diesel, zijn wij over het gehele proces gerekend milieuvriendelijker dan elektrisch… want men vergeet meestal hierbij de milieuoverlast in te calculeren van de aanmaak én afbraak van de batterijen. Ik ben ervan overtuigd dat er binnen enkel jaren nieuwe en betere manieren komen die milieuvriendelijker zijn, en dat houden we hier erg goed in het oog.”
Tot slot van dit uitgebreide gesprek kwam (uiteraard) ook
Lommel SK aan bod. Paul was vroeger al voorzitter, maar legde deze functie toen neer wegens te drukke beroepsbezigheden. Maar momenteel is hij weer erg actief binnen het bestuur van de VZW, waar hij een brugfiguur wil zijn tussen de nieuwe bewindvoerders en de ‘oude garde’ zoals een Van Geneugden en van Veldhoven.
(Foto Jan Buyens)