Gemeenteraad
Zoals al eerder het geval, zat het 'venijn' van de gemeenteraad ook gisteren weer in de staart, bij het lastenboek i.v.m. het op groot scherm brengen van het WK voetbal 2018. Maar van start werd er gegaan met een woordmelding vanwege een afgevaardigde vanuit Inloopcentrum Compagnie & Co. Zij bestaan nu 18 jaar en werden tot op heden gefinancierd door het CAW. Zij werken laagdrempelig vooral voor maatschappelijk kwetsbaren, en richten daar allerlei activiteiten voor in, zoals koken, creativiteit, vorming, … Vanaf 1 januari 2019 stopt de financiële steun vanwege het CAW en moet het Inloopcentrum via een VZW verzelfstandelijkt werken. Sooi Van Limbergen (PvdA+) vroeg of het stadsbestuur bereid was de financiële kost op zich te nemen indien er géén andere subsidies zouden komen. Schepen Rita Phlippo reageerde door te stellen dat het Inloopcentrum zeker niet uit Lommel mag verdwijnen en dat de Stad zeker een helpende hand zal bieden in de omvorming tot VZW, en op basis van een goed dossier kunnen er dan vanaf 2019 subsidies aangevraagd worden bij de hogere overheid.
Maar de meeste beroering ontstond dus helemaal op het einde van de zitting bij het lastenboek voor het WK voetbal 2018 op groot scherm. Karel Wieërs (N-VA) trok hierbij nog eens alle registers open om de meerderheid ‘favoritisme’ te verwijten. Het lastenboek werd op 4 oktober uitgeschreven, en ten laatste 27 oktober moesten de dossiers binnen zijn. “Onmogelijk” volgens dhr. Wieërs, “een veiligheidsplan, financieel plan, VIP-dorp, en nog vele andere zaken op zulk korte termijn realiseren kan niet, zeker al niet omdat er in het lastenboek géén locatie wordt vermeld waar deze manifestatie dan wel zou moeten doorgaan”. Het is dan ook een dossier ‘op maat van’ één iemand geschreven, dixit dhr. Wieërs, “dit dossier moet stopgezet worden”. ‘Foefelarij” is het woord dat vanuit de oppositie naar de meerderheid toe werd gebruikt. De hele procedure zou niet kloppen, want wegens een overheidsopdracht, zouden er méér dan drie mensen moeten aangeschreven moeten zijn geweest, én, beweerde de N-VA, in juni reeds werd de opdracht aan Muchos Eventos toegewezen…. “Niets van dit alles” volgens burgemeester Vanvelthoven, “dit is stemmingmakerij op voorhand, vooraleer u zelfs antwoorden krijgt op uw vragen”. Schepen Anick Berghmans (SP.A) gaf daarna een omstandig antwoord waarin ze bevestigde dat er drie personen werden aangeschreven (Muchos Eventos, Bruisend Lommel en Filip Hendrickx), en dat voor deze drie gekozen werd omdat ze in het verleden interesse betoonden om een dergelijk grote manifestatie te organiseren. De schepen stelde ook duidelijk dat er geen enkele wettelijke verplichting is om een openbare aanbesteding te verrichten. Vooral de ervaring én de Lommelse verankering was voor de meerderheid belangrijk. Wat de locatie betreft gaf de schepen wél toe dat er een foutje was gemaakt door de diensten, want deze is de verharde parking naast het Huis van de Stad. O.a. hierom werd de indieningstermijn van de dossiers trouwens verlengd tot 7 november. Burgemeester Vanvelthoven herhaalde nadien nog eens dat het beste dossier zal gekozen worden en dat de procedure volledig conform de wetgeving verloopt, terwijl dhr. Wieërs erop bleef hameren dat dezelfde ‘vrienden van vrienden’ net zoals in 2016 bevoordeeld worden.
Ook de Kerkstraat kwam (nog maar eens) ter sprake, zowel N-VA als PvdA+ hadden vragen en voorstellen hieromtrent. Karel Wieërs had het in deze over de vele klachten die hij ontving omtrent het nog steeds opmerkelijk groot aantal wagens dat er in de Kerkstraat rijdt, en er moeten dan ook maatregelen komen om het doorgaand verkeer absoluut uit deze straat te weren. Ook stelde hij voor om op woensdag- en zaterdagnamiddag de Kerkstraat volledig autovrij te maken. Sooi Van Limbergen had het dan weer vooral over de snelheid in de Kerkstraat: nog steeds wordt er té hard gereden. Hij herhaalde dan ook zijn voorstel om extra borden te plaatsen met 20 km/uur duidelijk vermeld, enerzijds en anderzijds om ter hoogte van apotheker Verdonck grote bloembakken te plaatsen als ‘vernauwend’ element. Schepen Walter Creemers (SP.A) bevestigde dat de plaatsing van een onderbord 20km/uur momenteel in onderzoek is, maar dat er ook andere manieren zijn om de snelheid ‘af te remmen’. En de straat zomaar iedere woensdag en zaterdagnamiddag afsluiten, is ook niet zo evident, aangezien er andere straten (Kloosterstraat en Rode Kruisstraat) afhankelijk zijn van de Kerkstraat voor de bereikbaarheid. En de rijrichting aldaar telkens gaan veranderen is al helemaal niet evident en bevorderlijk voor de duidelijkheid.
De andere punten werden in een drafje afgewerkt, een kort overzichtje:
- Het jaarverslag van IVA De Adelberg werd goedgekeurd, met een erg positief resultaat van méér dan 41.000 bezoekers op de eigen programmatie;
- Het marktreglement werd aangepast aan de Europese normen + rekening houdende met de heraanleg van het Dorp;
- Schepen Cremers meldde dat het dossier ‘Wonen aan het Water’ in de Barrier kortelings van start kon gaan, voorjaar 2018 zou de weg én het park worden aangelegd, in een tweede fase kunnen dan de appartementen gebouwd worden;
- Er komt een definitieve éénrichting voor gemotoriseerd verkeer in de Godfried Bomansstraat, vanaf het kruispunt met het doodlopend gedeelte (pijpenkop) van de G. Bomansstraat (t.h.v. huisnummer 25) tot aan het kruispunt met de Kempensestraat en de Willem Elsschotstraat;
- Johan Bosmans (N-VA) vroeg zich af in hoeverre de stad kon anticiperen op de grote toename van de steenmarterpopulatie in onze stad. Schepen Verduyckt (SP.A) antwoordde dat er inderdaad sprake is van een toename, maar dat het bewuste beestje ‘beschermd’ is. Maar hij had wél oor naar de voorstellen vanwege dhr. Bosmans om bv. via het Infoblad hier aandacht aan te besteden.
Nieuwere berichten in
'Gemeenteraad'Oudere berichten in
'Gemeenteraad'