De lijst van PVDA telt 29 namen,
Sooi Van Limbergen is er de lijsttrekker. 'Jouw stem maakt het verschil', zo bloklettert de partij op hun
website. Ze refereren alvast naar de voorbije (federale) verkiezingen waar ze één van de winnaars waren. En ze voegen er direct aan toe dat nog nooit een stem op de PVDA zo belangrijk was als vandaag. Want hoe sterker de PVDA scoort, hoe zwaarder zij in Lommel kunnen wegen op het beleid.
Het
programma van PVDA gaat over volgende punten:
- Betaalbaar wonen
- Een mobiele stad
- Een kindvriendelijke stad
- Betaalbare energie
- Goede en toegankelijke gezondheidszorg
- Betaalbare en degelijke ouderenzorg
- Armoedebestrijding
- Cultuur
Op elk van deze punten verkondigt de partij haar visie, voor wie er even op doorklikt op hun website.
We legden enkele vragen voor aan PVDA, met als lijsttrekker Sooi Van Limbergen:
Wat is het beleidsplan van de partij?
‘De stad Lommel en de Limburgse investeringsmaatschappij LRM investeren samen 90 miljoen euro in het grootste zonne-energiepark van de Benelux, het Kristal Solar Park. Dit park zal groene stroom produceren die in eerste instantie aangeboden wordt aan bedrijven zoals Nyrstar en lokale ondernemingen in het Kristalpark. De PVDA Lommel juicht deze investering in groene energie toe, maar pleit ook voor een stedelijk energiebedrijf zodat alle inwoners van Lommel kunnen profiteren van betaalbare energie.
In Lommel is er een patiëntenstop bij de meeste huisartsen en lange wachttijden voor geestelijke gezondheidszorg. Om dit aan te pakken, is er meer personeel en financiering nodig voor DAGG Lommel, de dienst voor geestelijke gezondheidszorg. Het aantal wijkgezondheidscentra moet worden uitgebreid om aan de toenemende vraag naar toegankelijke en betaalbare zorg te voldoen. Kortom, er is een dringende noodzaak om het zorgaanbod in Lommel uit te breiden en toegankelijker te maken.’
‘De mobiliteit in steden zoals Lommel zal de komende jaren een uitdaging blijven. De fiets, als ecologisch meest verantwoorde vervoermiddel, moet veiliger worden gemaakt om het aantal fietsslachtoffers terug te dringen. Dit betekent investeren in veilige fietsinfrastructuur en het in kaart brengen en aanpakken van gevaarlijke punten. Het STOP-principe (Stappers, Trappers, Openbaar vervoer, Privéwagens) moet worden gehanteerd om een duurzaam mobiliteitsbeleid te garanderen, waarbij voetgangers en fietsers voorrang krijgen. Besparingen op het openbaar vervoer moeten worden teruggedraaid om de dienstverlening te verbeteren.
Het is essentieel om de uitstoot onder controle te houden om de gezondheid van de inwoners te beschermen en de leefbaarheid van de stad te waarborgen.’
‘Het is belangrijk dat kinderen en jongeren betrokken worden bij de beslissingen die hun omgeving en toekomst beïnvloeden. Slechts één op de zeven kinderen en jongeren voelt zich momenteel gehoord door het stadsbestuur, wat aangeeft dat er ruimte is voor verbetering in participatie. Investeren in kinder- en jeugdorganisaties is cruciaal, zowel voor vrijwilligers als voor professionele medewerkers. Deze organisaties bieden kinderen een veilige plek om zichzelf te ontwikkelen, problemen te bespreken en nieuwe vaardigheden te ontdekken. Er is behoefte aan regelmatige bijscholing en ondersteuning voor iedereen die betrokken is bij jeugdwerk en kinderopvang.’
‘De vrije markt lost het woonprobleem niet op en werkt vooral in het voordeel van het hogere segment. Dit drijft de huurprijzen omhoog en maakt het moeilijk voor alleenstaanden, starters, ouderen en gezinnen met lagere inkomens om passende woningen te vinden. Een ambitieus plan voor betaalbaar wonen is noodzakelijk om deze problematiek aan te pakken.
Ondanks de inspanningen blijven er hoge drempels bestaan voor mensen die willen deelnemen aan kunst en cultuur. De programmatie moet verschillende groepen aanspreken, zoals jongeren, mensen met een migratieachtergrond, en mensen die in armoede leven. Steden moeten zelf meer inspanningen leveren om cultuurorganisaties te ondersteunen.’
Wat zijn jullie prioriteiten voor Lommel?
‘Betaalbaar wonen moet gegarandeerd worden voor de Lommelaars. Er moeten meer sociale woningen gebouwd worden in Lommel, er staan meer dan 700 gezinnen op de wachtlijst. Om dit tekort aan sociale woningen in te dijken willen we projectontwikkelaars de Vlaamse 9% regel opleggen: bij bouwprojecten moet 9% van de woningen overgedragen worden aan sociale huisvestingsmaatschappijen. Bouwprojecten waar de stad in participeert moeten minstens één derde aan betaalbare woningen omvatten. Huisjesmelkers moeten aangepakt worden: de wooncode en het reglement kamerwonen moeten nauwgezet gehandhaafd worden. Openbaar vervoer moet weer fijnmazig, regelmatig en stipt worden. Ook dit is een prioriteit voor ons.’
Zal de Kerkstraat in het centrum ooit autovrij gemaakt worden als het aan jullie ligt?
‘Nee. Wij pleiten voor een verkeersvrije Kerkstraat op zondagen en eventueel na sluitingstijd van de winkels om zes uur. Zo kunnen mensen die van hun werk komen nog snel hun dagelijkse boodschappen doen vooraleer ze naar huis gaan. Wij willen wel een andere opstelling van het straatmeubilair in de Kerkstraat: de rijas moet verspringen en de ingang van de Kerkstraat moet visueel versmald worden. Dit zal de snelheid van auto’s, fietsen en steps in de Kerkstraat gevoelig verlagen en mensen ontmoedigen om nog door de Kerkstraat te rijden met de auto. Zo kan er een einde komen aan de conflicten tussen de verschillende weggebruikers in de Kerkstraat en ook het racen ’s avonds zal dan onmogelijk worden.’
Hoe staan jullie tegenover alle wegenwerken, en het verbeteren van fietspaden en verkeersveiligheid in het algemeen?
‘Je kan geen omelet bakken zonder eieren te breken. Wij vinden verkeersveiligheid en de veiligheid van de zwakke weggebruikers zeer belangrijk. Je kan geen wegen veiliger inrichten zonder wegenwerken, die wegenwerken zijn dus een noodzakelijk kwaad. Wij vinden wel dat de werken beter gepland kunnen worden om de hinder tot een minimum te beperken. Fietsers en andere zwakke weggebruikers kunnen beter beschermd worden in het verkeer mits de wegen erop ingericht zijn. Er zijn in Lommel nog veel zwarte verkeerspunten en stroken die aangepakt moeten worden. Er moet een mobiliteitsplan uitgewerkt worden om tot veiliger wegen te komen met zo weinig mogelijk hinder.’
Hoe pakken jullie drugsoverlast aan?
‘Drugsoverlast is een maatschappelijk probleem dat een multidisciplinaire aanpak vergt. Er moet preventief en repressief opgetreden worden. Straathoekwerkers en wijkagenten spelen de hoofdrol in dit verhaal. De politie moet snel reageren wanneer er meldingen binnenkomen en toezicht en pakkans verhogen. Straathoekwerkers moeten mensen begeleiden en motiveren om overlast te vermijden.’
Wat is jullie standpunt over de opvang van migranten aan Parelstrand?
‘De opvang van asielzoekers aan het Parelstrand mag afgebouwd worden: Lommel heeft hier al voldoende en zeer grote inspanningen geleverd om die vluchtelingen zo menselijk mogelijk op te vangen. De PVDA pleit nationaal voor een evenredige spreiding van asielzoekers over het gehele land. Als dit uitgevoerd wordt, moet Lommel slechts negentig mensen opvangen in plaats van 750. De PVDA vindt dat er véél meer rekening moet gehouden worden met de verzuchtingen van de omwonenden van het Parelstrand. Samenzitten met de buurtbewoners en luisteren naar hun klachten is onvoldoende: er moet gereageerd worden. Wanneer de omwonenden bijvoorbeeld klagen over het niet naleven van de verkeersregels door de asielzoekers, moet de politie verkeerslessen organiseren op het Parelstrand en vervolgens intensief patrouilleren om die verkeersregels te handhaven. De omwonenden mogen niet de dupe zijn van onaangepast gedrag van de asielzoekers, er moet korter op de bal gespeeld worden door politie en Fedasil.’
(Redactie: deze tekst verwoordt de inhoud zoals die op de website en/of andere publicaties van deze partij staat, en houdt geenszins een oordeel in betreffende de inhoud ervan)