Woensdag 24 februari 2021
Gemeenteraad
Tijdens de gemeenteraad van gisterenavond werd er o.a. ook gedebatteerd over de verkoop van een perceel in de Vreskensvennen, over de strooiwerken, klimaatbomen, verkeerssituatie Fabriekstraat-Siberië, Street Art en gehandicaptenparkings.
Een eerste punt was de verkoop van een perceel in de Vreskensvennen (13 are landbouwgrond). Het ging om een klein perceeltje van de stad dat tussen twee privé eigendommen lag. Rina Ven (Samen-sp.a) vroeg waarom dit niet op de openbare markt werd aangeboden maar wel aan één iemand, en zij stelde dat dit niet correct volgens het decreet zou zijn. Burgemeester Nijs (CD&V) ontkrachtte dit na contact met Binnenlandse Zaken waaruit bleek dat dit wel degelijk op deze manier zou kunnen. Raadslid Ven bleef hameren op een besluit waarin duidelijk staat dat er mededinging moet zijn, want het gaat hier niet om een principe van algemeen belang, het decreet is hier duidelijk in volgens mevr. Ven. De burgemeester wees het raadslid ook op gelijkaardige verkopen in de vorige legislatuur, waar op dezelfde manier werd gehandeld. Hij benadrukte ook dat het om landbouwgrond gaat die tussen de weg en het huis in ligt. De schattingsprijs wordt trouwens betaald door de eigenaar. Ook Peter Luyckx (N-VA) kwam tussen en had het over de ‘absurditeit’ van de vraag van het raadslid van Samen-sp.a. “Laat ons over zulke zaken niet zo lang palaveren”, was zijn mening.
Daarna kwam Farid Verrijt (Samen-sp.a) tussen i.v.m. de strooiwerken in onze stad, waarbij hij stelde dat er bijzonder slecht gestrooid was. Hij stelde dat er veel opmerkingen omtrent de veilige toegankelijkheid van de wegen, fiets- en voetpaden waren. Deze toegankelijkheid was zonder meer ondermaats en niet veilig, fietsen in Lommel was onmogelijk. Het raadslid vroeg zich dan ook af of er een evaluatie gemaakt werd hoeveel trajecten in dit plan werden veilig gehouden, en welke de oorzaken zijn dat het openbaar domein minder toegankelijk was dan in de buurgemeenten? Hij benadrukte dat ook in schoolomgevingen het erg gevaarlijk was op de fietspaden, terwijl dit in de buurgemeente Pelt wél overal vrij was. Ook de PVDA kwam tussen, had dezelfde opmerkingen en vragen, en vroeg zich af of dit te maken had met regelingen van oproepen van personeel en vergoedingen hiervoor? Ook Dag Indenhoek (Voor3920Lommel) zat op dezelfde lijn, aangezien deze situatie volgens hem makkelijk te voorkomen was.
Schepen Wieërs (N-VA) diende de oppositie van antwoord: "Er is afgelopen donderdag een evaluatie geweest op de Stadswerken, en de mensen waren daar erg teleurgesteld. De situatie was zó uitzonderlijk (geleden van 2012), en de vraag is dan ook of we er dat beetje ijzel er niet even moeten bijnemen. We hebben gewerkt met zout en pekel, maar dat heeft verkeer nodig, en dat was er toen net niet voldoende. Hierdoor is er een ijslaag op ontstaan die we niet meer weg kregen. Lommel moet 220 km wegen bestrooien, wat erg veel is, veel meer dan in nabije gemeentes". De schepen ontkrachtte ook de bewering dat er problemen met overuren of inzet zou zijn geweest, integendeel, er werd met 'man en macht' gewerkt. "Het strooiplan dat wordt uitgevoerd is trouwens het strooiplan van de vorige meerderheid, dat perfect werd uitgevoerd. Maar kan het beter? Inderdaad," waren de slotwoorden van de bevoegde schepen.
Daarna was het de beurt aan Ronny Geysen (Samen-sp.a), en hij stelde zich vragen over de klimaatbomen. “Midden 2019 lanceerde ere-gouverneur Herman Reynders en Stichting Limburg Sterk Merk het klimaatfonds op met 1 miljoen euro als startkapitaal. Limburgse gemeenten konden daarmee klimaatbomen aankopen en aanplanten. 16 gemeenten dienden een dossier in, Lommel als groene stad ontbrak in deze lijst. Waarom laat het stadsbestuur deze kans op meer zichtbaar groen in het openbaar domein aan haar voorbijgaan?” Ook had raadslid Geysen het in deze over de ‘kleine wildernissen”. Ook over de Groene doorsteek wist hij dat deze géén 250.000 kost, zoals de meerderheid dit in de pers bracht, maar 1.100.000 aangezien er een aankoop was van 750.000 euro, en ook nog eens de afbraakkosten.
Schepen Joris Mertens (CD&V) beaamde dat er géén dossier werd ingediend op het LSM-project, aangezien de voorwaarden erg strikt waren. O.a. de keuze van de boomsoort was zeer strikt. "Maar in het Lommelse Groenplan is wel degelijk aandacht hiervoor, en in 2021 zal er zeker wél een mooi plan komen. Er is trouwens los van het LSM-project wel degelijk aan boomplanting gebeurd, zowel in 2019 als in 2020, en dit in tegenstelling tot het verleden", stelde de bevoegde schepen.
Daarna kwam Walter Cremers (Samen-sp.a) ook nog tussen over de verkeerssituatie van de Fabrieksstraat en Siberië. “Vorige gemeenteraad werd door onze fractie aangehaald dat er ergernis was in de Fabrieksstraat omtrent zwaar verkeer en in Siberië over doorgaand verkeer. Ondertussen werd een petitie ingediend door de inwoners van de Fabrieksstraat en is in het Siberië het aanvoelen van de mensen dat op het moment van controles het doorgaand verkeer afneemt, maar na de controles vrijwel snel weer toeneemt. Welke initiatieven neemt het bestuur hier? “ Antwoord kwam er van schepen Sophie Loots (CD&V) en zij stelde dat de petitie inderdaad werd ontvangen. "Er werden in de Fabrieksstraat 10 PV’s opgemaakt, en in overleg met Pelt zal er een oplossing gezocht worden", stelde ze.
Daarna was het de beurt aan Sooi Van Limbergen (PVDA) over een tekort aan gehandicaptenparkings in onze stad. Vorige gemeenteraad had hij het al over een gebrek ervan aan het politiebureel, nu had hij het over de grote privé parkings zoals bv. aan de Singel, waar er volgens zijn zeggen een 240 parkings zijn waarvan maar één parking voor gehandicapten. Kan de stad geen grotere rol spelen om de eigenaars te verplichten méér parkings te voorzien? Schepen Loots (CD&V) antwoordde dat het gaat om private terreinen waar de stad niet kan optreden. De norm toegankelijkheid geldt sinds 2010, en de Singel dateert van daarvoor. Bij alle projecten nu, en sinds 2010, wordt daar wél rekening mee gehouden.
Daarop kwam Dag Indenhoek (Voor3920Lommel) tussen i.v.m. eventuele Street Art op kale en verwaarloosde gevels, bv. aan de Singel. Deze ontsieren het straatbeeld. Maar in heel wat gemeentes wordt daar op ingespeeld door mooie Street Art. Schepen Vanderkrieken (CD&V) stelde dat Street Art inderdaad erg opkomt. Sommigen aanzien het niet als kunst, maar het is wel razend populair. Er zijn zelfs steden die wandelroutes erlangs organiseren. De schepen was helemaal gewonnen voor dit idee, en stelde de stad Leuven als goed voorbeeld voor. "We hebben al de fietstunnel in onze stad, maar er kan zeker wel méér", was zijn conclusie.
Over de hondenlosloopzones stelde Dag Indenhoek dat er al drie schitterende losloopzones zijn, en vroeg aan het stadsbestuur om nog eens duidelijk te maken wat er wél en niet kan, en bv. infobordjes hieromtrent aan te brengen. Schepen Mertens stelde dat er op twee plaatsen al dergelijke bordjes hangen, het derde (Kattenbos) volgt.
Nieuwere berichten in
'Gemeenteraad'Oudere berichten in
'Gemeenteraad'