De politiezone Kempenland activeert over enkele weken een cameranetwerk dat is uitgerust met de befaamde
ANPR-technologie. De camera’s herkennen nummerplaten die in de politiedatabanken zijn geregistreerd, zodat de patrouilles van de politie heel gericht kunnen werken en hun acties maximaal kunnen afstemmen. De camera’s zijn geïnstalleerd op de in- en uitvalswegen van de politiezone. En er komen ook
trajectcontroles aan.
“De voordelen van ANPR zijn legio”, zegt commissaris Eric Cenens, woordvoerder van de zone. “Meer gerichte en informatiegestuurde politiezorg en dus meer veiligheid voor onze burgers. Door de koppeling aan diverse databanken laat ANPR toe gericht opsporingen te doen naar bijvoorbeeld gestolen auto’s, onverzekerde motorvoertuigen, auto’s die niet (meer) gekeurd zijn, bestuurders die rijden ondanks een verbod tot het recht op sturen, geseinde voertuigen en personen, daders van vluchtmisdrijven, enzomeer. Ook bij gerechtelijke opsporingen bewijzen dergelijke systemen regelmatig hun nut. Zo weten we dankzij ANPR welke voertuigen ons grondgebied hebben betreden en kunnen we opzoeken op welke plaatsen ze passeerden. En dan is er natuurlijk de trajectcontrole, waarbij snelheidsovertredingen nog moeilijk te omzeilen zijn.”
De trajectcontroles – snelheidscontrole met vaste camera’s waarbij de snelheid over een heel traject wordt gemeten in plaats van op één bepaalde plaats – komen er
voorlopig op vier grote verkeersassen in de politiezone: de Kerkhovensesteenweg in Leopoldsburg, de Kamperbaan, Peerderbaan en Lommelsebaan in Hechtel-Eksel, en de N73 in Peer. Er wordt in beide rijrichtingen gecontroleerd. In een latere fase wordt het systeem mogelijk nog verder uitgebouwd, net als het hele ANPR-project.
“Voor het project investeert elk van de drie gemeenten 200.000 euro”, zegt commissaris Cenens. "Daarnaast draagt het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) bij in de kosten voor de trajectcontroles.”