Donderdag 29 augustus 2019
Gemeenteraad
De gemeenteraad keurde vanavond een reglement en een belasting op enerzijds verwaarlozing en anderzijds leegstand van woningen en gebouwen goed. Er worden daartoe een register van verwaarlozing en een register van leegstand opgesteld. Gebouwen en woningen die twaalf maanden in dat register staan, worden belast. De belasting bedraagt in beide gevallen 1100 euro na het eerste jaar en loopt dan jaarlijks op tot maximaal 3000 euro. De bedoeling is om op die manier de verloedering van leef- en woonomgevingen tegen te gaan.
Er zijn goede redenen om op te treden tegen leegstand en verwaarlozing, zegt de gemeente. Eén verkrottend of leegstaand pand kan een hele wijk infecteren en de verloedering van de woonomgeving in de hand werken. Langdurige leegstand doet ook het onveiligheidsgevoel toenemen. Bewoonde en gebruikte gebouwen zorgen voor een levende omgeving en zo voor meer sociale veiligheid of een groter veiligheidsgevoel.
Bijkomend heeft een grote groep mensen het moeilijk om een betaalbare kwaliteitsvolle woning te vinden. Leegstand draagt bij tot schaarste en hoge prijzen op de woningmarkt. Een belasting kan dan een instrument zijn dat helpt om het aanbod te vergroten en de prijzen te drukken. Tot slot nemen leegstaande gebouwen ruimte in beslag die niet gebruikt wordt, terwijl de druk steeds groter wordt om zuinig om te gaan met die ruimte.
Zowel voor leegstand als voor verwaarlozing zal de gemeente een register opstellen.
Om te bepalen of een gebouw verwaarloosd is of leegstaat, worden enkele objectieve criteria gehanteerd. Het gaat dan bijvoorbeeld over kapotte vensters, het ontbreken van een inschrijving in het bevolkingsregister op het adres of de afwezigheid van aansluitingen op de nutsvoorzieningen. Daarbij is er ook aandacht voor een aantal vrijstellingen. De belasting bestond al in Neerpelt, maar nog niet in Overpelt; nu er een fusie is, wordt de situatie in Neerpelt terug vanaf nul opgestart.
Nieuwere berichten in
'Gemeenteraad'Oudere berichten in
'Gemeenteraad'