De Willem II-straat krijgt eenrichtingsverkeer. Dat voorstel van het schepencollege werd vanavond unaniem goedgekeurd in de gemeenteraad. Zodra de riolerings- en de wegenwerken er achter de rug zijn, zal men alleen nog vanaf de Ringlaan de Willem II-straat
(foto) kunnen inrijden.
En die werken zijn nodig, zegt de gemeente. Dagelijks passeren er volgens tellingen van de politie meer dan 600 fietsers en zowat 1500 auto's door de straat. Auto’s die via de Hoevenstraat vanuit Lindel-Hoeven komen, moeten over een lengte van meer dan 1,5
kilometer geen enkele keer voorrang aan rechts geven. Dat zet aan tot overdreven snelheid, zegt de politie.
Ook de
voetpaden in de Willem II-straat zijn in slechte toestand. Verzakkingen in de stoepen worden veroorzaakt
door de slechte toestand van de riolering. Die
riolering – nog een gemengd stelsel – krijgt bij regenweer het
water niet verwerkt waardoor de rijweg en de voetpaden op verschillende plaatsen regelmatig onder water
staan.
Het project werd voor de aanleg van een nieuw gescheiden rioleringsstelsel opgenomen in het gemeentelijk
subsidieprogramma 2022 van de Vlaamse Milieu Maatschappij. Hierbij wordt maximaal ingezet op buffering
en infiltratie van hemelwater via poreuze regenwaterbuizen en groene infiltratiebermen.
Ook de afkoppeling van de Zeldert op het gemengd rioleringsstelsel van de Boelenstraat is door middel van
een gracht naar het RWA-stelsel mee opgenomen in het dossier.
Wanneer het eenrichtingsverkeer ingevoerd is, zullen
alleen nog fietsers de straat in beide richtingen mogen gebruiken; in feite wordt het dan een weg voor plaatselijk verkeer. Voertuigen die uit de Hoevenstraat of Koningsstraat komen, worden dan op het kruispunt Hoevenstraat-Hasseltstraat-Koningsstraat afgeleid.
Nog iets: omdat het autoverkeer dan drastisch zal verminderen,
kunnen de huidige voetpaden weg. Ze worden vervangen door
groene infiltratiebermen om zoveel mogelijk regenwater in de bodem te laten insijpelen.
Er komt enkel nog bermverharding ter hoogte van inritten en parkings van zelfstandigen.
Op de Ringlaan tenslotte zal een verkeersveiliger oversteekplaats voor de fietsers worden voorzien.
De werken, inclusief die voor een nieuwe, gescheiden riolering, zullen In totaal ruim 1,6 miljoen euro kosten, btw inclusief; voor de gemeente komt het neer op een bedrag van ruim 577.000 euro, btw incl..
Gert Kenis (Groen) had opgemerkt dat in het bestek grasaanplanting en kruisaanplanting in de bermen voorzien zijn. "Er
worden ook in het kort laanbomen beschreven," zei hij. "We zijn bezorgd dat er geen betekenisvol groen
wordt aangeplant. We verwijzen naar eerdere renovatie van de groenaanplanting op de
Breugelweg waar de bomen nauwelijks groeien en er geen aandacht is voor de groeikansen van
de bomen. Welke zekerheid hebben we omtrent de goede aanleg van die bomen?" Schepen Dirk Vanseggelen verzekerde dat de aannemer drie jaar verantwoordelijk blijft voor de bomen en dat er wel degelijk sprake zal zijn van "betekenisvol groen".
(Foto gemeente)