Al jaren wordt er gepleit voor een herinrichting van de
Zandstraat. Eerst zou dat een
fietsstraat worden - u weet wel, zo'n straat waar fietsers voorrang hebben op het gemotoriseerd verkeer en waar auto's fietsers niet voorbij mogen steken. Later werd die bestemming licht gewijzigd: geen fietsstraat meer maar een
fietsveilige straat. Adieu, voorrang voor fietsers.
Langs de Zandstraat heeft De Watergroep ook enkele bronnen liggen en daar worden sinds 5 september werken uitgevoerd om de hoofdleidingen te vernieuwen. Pas na afloop van die werken, vermoedelijk in februari, kunnen de werken starten voor de herinrichting van de straat zelf.
Die herinrichting zal gebeuren voor het gedeelte tussen de Romeinse Dijk en de woning nr. 97 voorbij het kruispunt Hennemeeuwis. De bestaande rijweg verschuift en wordt voor een groot deel teruggebracht naar één rijstrook, het dubbelrichtinggebruik blijft behouden. Op variabele afstanden worden uitwijkhavens voorzien om het verkeer te laten passeren. De aansluitingen met de zijwegen worden vernieuwd. In de vrijgekomen ruimte, aan de noordzijde van de rijweg, wordt een vrijliggend dubbelrichtingsfietspad aangelegd. De bestaande grachten aan de zuidzijde van de rijweg worden gedempt en in de middenberm worden plaatselijk nieuwe wadi’s aangelegd. De inbuizing van de Prinsenloop wordt vervangen. Plaatselijk worden riolen aangelegd. Verspreid worden hoogstambomen en houtige vegetatie verwijderd en wordt een bosrand gerooid. Plaatselijk worden nieuwe bomen aangeplant.
De gemeente wil nu een bredere weg, zodat de rooilijnen moeten aangepast worden. Hans Proost (Groen) zei bezorgd te zijn over de veiligheid van de fietsers op de oversteekpunten bij Hennemeeuwis en Roosendijk. Schepen Liesbeth Fransen (CD&V) antwoordde dat men dat zou proberen te ondervangen via de kleur van het fietspad en de signalisatie.
Het punt werd unaniem goedgekeurd.
(Archieffoto)