Het voormalige gemeentehuis in Neerpelt zal voortaan
‘De Stroming’ heten, dat meldden we al. Er zullen meerdere diensten in gehuisvest worden, zoals een bibliotheek, het Huis van het Kind, een ceremoniezaal en een raadzaal. Voor de inrichting van al die verschillende ruimten moet er nu meubilair gekocht worden. De gemeenteraad vroeg hiervoor de goedkeuring. N-VA stemde als enige tegen: “De kosten swingen de pan uit. We stellen ons vragen bij de inrichting van de ceremoniezaal en de raadzaal, er lijkt telkens iets bij te komen wat niet voorzien was,” klonk het bij raadslid Benny Bax.
Vervolgens werden de
raamovereenkomsten voor software en diensten van PROCLIM en de aankoop of huur van ICT-apparatuur van VITO unaniem goedgekeurd. Schepen Raf Drieskens (CD&V) antwoordde op een interpellatie van Sofie Monsieurs (Groen) dat het met de veiligheid van die IT-infrastructuur goed zit; van een actieplan dat enkele jaren geleden werd uitgewerkt, is tot op heden al 70 tot 80% uitgevoerd.
In Neerpelt werd in 2016 een systeem van
parkeerkaarten voor bewoners ingevoerd, in Overpelt is dat er nooit geweest. Nu wil de gemeente dergelijke parkeerkaarten voor toekomstige bewoners afschaffen. Wie al een parkeerkaart heeft, mag ze wel behouden. Linda Vissers (Lijst Vissers) onthield zich als enige in de stemming van dit agendapunt: “Dit is pure discriminatie. In Overpelt zijn er mensen die nergens kunnen parkeren, in Neerpelt zullen veel bewoners altijd nog die parkeerkaart kunnen behouden.”
Schepen van Mobiliteit Jaak Fransen (CD&V) reageerde dat deze beslissing juist discriminatie tegengaat: “We gaan van het openbaar domein een ontmoetingsplaats maken in plaats van een parking, ze zullen altijd nog kunnen parkeren in omliggende parkings.” Burgemeester Dennis Fransen (CD&V) voegde daar aan toe dat mensen die zich zullen vestigen in Pelt in de toekomst op de hoogte zullen zijn van deze regel en daar dus rekening mee kunnen houden.
De eerste mondelinge vraag kwam van Linda Vissers en ging ook over
het parkeerbeleid in Overpelt. “Er komen maar appartementen bij, maar geen parkeerplaatsen. Enkel aan de kerk hebben de mensen altijd kunnen parkeren, maar voor de rest nergens. Hoe zit het nu met het parkeerplan dat er al in 2015 zou komen? Komt dat er deze legislatuur nog?”
Schepen Jaak Fransen antwoordde dat het toenmalige plan veel te snel werd uitgevoerd en dat hij nu niet dezelfde fout wil maken: “Het parkeerbeleidsplan is volop in evolutie. Er is een ondergrondse parking gebouwd, maar die is nog niet in gebruik. Ook aan het ziekenhuis is een parking gebouwd, die ook nog niet in gebruik is. We zijn aan het bekijken of er naast het spoor, waar het nieuwe Hoppinpunt gelegen is, een mogelijkheid is voor een parking. Dus we zijn er wel degelijk mee bezig, maar we willen vooral inzetten op het gebruik van openbaar vervoer en de fiets.”
Verder maakte Linda Vissers zich zorgen over het datalek bij de afvalintercommunale
Limburg.net. “Wanneer krijgen de betrokken inwoners eindelijk informatie hierover?” De burgemeester deelde haar bezorgdheid. Hij meldde dat Limburg.net, naar zijn weten, in één keer iedereen correct wil informeren, en dat het daarom wat op zich laat wachten.
Hans Proost (Groen) vroeg of er een mogelijkheid is om een online bevraging te doen bij de Peltenaren over de pijnpunten van het nieuwe vervoersplan van De Lijn. Schepen Jaak Fransen zei dat de hervorming een goede zaak is. "Voor Pelt alleszins, vanwege de betere verbindingen. Maar we hebben niet het gevoel dat het als gemeente de taak is om
een bevraging uit te voeren. Inwoners kunnen echter nog steeds bij de gemeente terecht en dan bundelen wij die klachten om die terug te koppelen naar De Lijn tijdens ons overleg.”
Nog een vraag van Hans Proost ging over de Zandstraat: “Wanneer worden er voorrangsborden geplaatst? Er is nu veel onduidelijkheid, wat zorgt voor rare toestanden.” Schepen van Openbare Werken Dirk Vanseggelen (CD&V) kaderde dat er borden geplaatst waren, maar dat de politie de gemeente had meegedeeld dat die borden daar niet hoeven te staan. De auto’s die er passeren moeten rekening houden met de uitwijkmogelijkheden langs de weg en degene voorrang geven die aan zijn kant geen uitwijking heeft.
De laatste mondelinge vraag kwam van Sofie Monsieurs (Groen). Ze vroeg zich af of de gemeente geantwoord heeft op de brief van de gemeente Valkenswaard waarin ze haar onrust uitsprak over de lozingen van erg vervuild afvalwater in de Dommel door zinkfabriek Nyrstar. Eerder deze week raakte bekend dat er vanuit die gemeente ook een brief werd gestuurd naar de Nederlandse koning. “Onze brief naar Valkenswaard vertrekt onmiddellijk,” zei schepen van Natuur Liesbeth Fransen (CD&V). “We wilden eerst een grondig overleg voeren met Nyrstar. We hebben trouwens nooit een rechtstreekse brief ontvangen van Valkenswaard, maar het vernomen via de pers. In ieder geval sturen we een brief terug.” Monsieurs merkte op dat de gemeente Pelt haar kat had gestuurd naar twee van de laatste vier VMM-opvolgingscommissies in verband met Nyrstar Pelt, waar er met vertegenwoordigers van het bedrijf overlegd kan worden. Ze zei dat ze het van weinig respect vond getuigen dat de gemeente Valkenswaard nog altijd geen antwoord had gekregen. Liesbeth Fransen: "Dat Valkenswaard ons de brief nooit rechtstreeks heeft bezorgd, getuigt ook van weinig respect." (DF)