Waarom lokale verankering essentieel is voor jouw zaak.
Een winkel of bedrijf staat of valt met een trouw, vaak lokaal, koperspubliek. Daarom is het ook zo belangrijk om in te zetten op lokale marketing en naamsbekendheid. Wie inspiratie nodig heeft, vindt hieronder alvast de meest voorkomende marketingtechnieken. Good luck!
Website
Een goede website is een must om jouw producten of diensten mooi in de kijker te zetten. Zie het als een plek waar klanten graag op hun gemak vertoeven om te kijken wat jij te bieden hebt. Bouw je website ook op een goede manier op. Doe bijvoorbeeld beroep op een copywriter met kennis van SEO of Search Engine Optimization, zodat je makkelijk teruggevonden wordt in de zoekresultaten van Google of andere zoekmachines.
Sociale media
Sociale media is the place to be voor zowel grote als kleine ondernemingen. Het is de plek waar je niet alleen jouw product kan laten shinen, maar ook jezelf. Persoonlijke content of een blik achter de schermen hebben altijd succes. Bovendien kan je voor heel weinig geld jouw doelpubliek targetten. Dat doelpubliek krijgt jouw pagina dan vanzelf in hun newsfeed te zien. Als jouw posts aantrekkelijk genoeg zijn, zullen ze je vanzelf wel beginnen volgen.
Lokale events
Je aanwezigheid is niet alleen belangrijk in de digitale wereld, maar ook op lokale events. Sta op buurtfestivalletjes of avondmarktjes met je eigen kraampje. Om je zichtbaarheid te vergroten kan je goodybags uitdelen met een beetje merchandise. Je kan ook je
tas bedrukken met jouw naam erop. Als ze jouw zak dan hergebruiken, maken ze automatisch reclame voor jouw merk. Ideaal, toch!?
Sportsponsoring
Om de lokale zichtbaarheid te vergroten, wordt ook regelmatig aan sportsponsoring gedaan. Je sponsort de lokale jeugdvoetbalclub en in ruil daarvoor laat je jouw bedrijfsnaam op hun
t-shirt bedrukken. Niet alleen de spelers, maar ook de ouders, grootouders en vrienden zullen jouw naam na een tijdje echt wel herkennen. En dat kan je natuurlijk voor heel veel verschillende clubs of verenigingen doen. De kleine clubs hebben dat geld broodnodig én jij krijgt er naamsbekendheid voor terug. Een win-win dus!
Zelfreflectie
Een niet onbelangrijke stap in jouw lokale branding is tijd maken voor zelfreflectie. Ben ik goed bezig? Hoeveel tijd, geld en energie steek ik in welk communicatiemiddel? Is dat het waard? Is mijn eigen visie duidelijk voor (potentiële) klanten? Doe dit om het half jaar zodat je op tijd kan bijsturen waar nodig. Veel succes!
Buiten verantwoordelijkheid van de redactie